Weer op pad,

26 augustus 2023 - Ootmarsum, Nederland

Nutter 26 augustus 2023,

In het voorjaar zijn we 3 weken in Denemarken op vakantie geweest met caravan. Daar 5 dagen samen met onze Deense vrienden op een camping op Fun gestaan, daarna op een camping net onder Fredrikshavn. Afgesloten met 4 dagen vlakbij Billund. Heerlijk land en in de maand juni heel mooi weer gehad. Fantastische mensen in Denemarken. Heb er spijt van dat ik geen blog bijgehouden heb. Dus deze vakantie maar weer wel. Vanmorgen om een uurtje of half 10 vetrokken we richting Ootmarsum. We hebben een plekje op een boerencamping gereserveerd. Onderweg wat regen gehad. Hoe meer we naar het Oosten reden hoe blauwer de lucht. Onderweg even een plaspauze gehouden en meteen koffie gedronken en een broodje gegeten. Op de camping aangekomen hadden we snel de luifel eraan en alles weer geïnstalleerd. Even een bakkie gedronken en wilde eigenlijk op de fiets stappen om vandaag nog een Labcache in Ootmarsum te doen. Maar er kwam een zwarte lucht aan, dus even aangekeken af we wel op de fiets wilde stappen. Behoorlijke plensbui en wat onweer. Peter is toen even lekker met zijn nieuwe telefoon aan de gang gegaan en alvast de voorbereidingen gedaan voor onze trial die we morgen gaan fietsen. De Loakgang vlakbij Oldenzaal. Om 6 uur heeft Claudia de mihoen opgewarmd, had ze gister thuis al gemaakt. Daarna ons bakkie fruit met Yogurt gegeten. Samen even de afwas gedaan. En natuurlijk even met mede kampeerders bij de afwas gekletst. Dat blijft altijd leuk met kamperen. Je praatje bij de afwas.

Nutter 28 augustus 2028,

Vannacht redelijk geslapen, gisteravond hebben we nog een spelletje Skip-Bo gespeeld gewonnen door Peter, daarna nog een spelletje Yathzee. Deze won Claudia op een paar punten. Vannacht is er volgens ons geen regen gevallen, maar vanmorgen begon het om 9 uur te hozen. Op buienradar zagen we dat het na deze bui wel even droog zou blijven. Om een uur of 2 weer regen met onweer. Toch hebben we het maar niet gegokt om op de fiets te stappen. Op pad met de auto voor 3 Labcaches met 2 bonussen. De eerste was in Ootmarsum, daar was een kunstmarkt, daar zijn we natuurlijk ook even overheen gelopen. Het barst hier van de galeries in Ootmarsum. Veel kunstzinnige mensen. We keken onze ogen uit. Daarna weer verder met cashen, dat bracht ons ook op de Tankenberg. Dit is het hoogste punt van Overijssel. Boven aangekomen om een van de vragen te kunnen beantwoorden, raakte we in gesprek met een jongedame. Zij vroeg ons of we het leuk vonden als zij ons iets vertelde over het ontstaan van de Tankenberg. Dat vonden wij wel heel erg leuk. Weer wat te weten gekomen op deze manier. Het uitzicht was er echt heel erg mooi.  Ook kwamen we terecht in Oldenzaal. Daar moesten we een vraag beantwoorden over een kei, die midden op een marktplein lag. Laat daar nu net een muziekfestival gaande zijn. Heel gezellig, We zagen de kei, maar konden het het antwoord op de vraag niet vinden. Waarschijnlijk stond het podium erop of ervoor. Deze vraag op gezocht op het internet. Zo konden we gelukkig verder. De 2 volgende Labcachesbrachten ons bij verschillende kerken in verschillende dorpen en stadjes in Oost-Twente. Alle vragen kunnen vinden. Onderweg wel een verschrikkelijke hoosbui en onweer gehad. Gelukkig zaten we lekker droog in de auto. We hebben deze zondag voldoende kerken bezocht, meteen genoeg voor de rest van ons leven. Haha. Tegen half 5 waren we weer terug op de camping en konden nog even van het zonnetje genieten voordat de volgende onweersbui weer losbarstte. Peter heeft intussen Formule 1 kunnen kijken. In Zandvoort werd Max weer no.1. Vanavond nog een keer Mihoen gegeten, morgen boodschappen doen, en vlees halen in Agelo daar kun je eerlijk rundvlees kopen, zonder antibiotica, diervriendelijk en duurzaam geproduceerd. Op deze boerencamping houden ze geiten. Niet op de manier die wij zouden willen.

Nutter28 augustus 2023

Vandaag na het ontbijt naar Oldenzaal gereden. We zijn begonnen aan de trail Loakgang. Deze kun je afwisselend fietsen of wandelen. Wij hebben echt het grootste deel gefietst. Dus ook daar waar het eigenlijk niet mocht. Natuurlijk houden we rekening met de natuur en de paar wandelaars die we tegen kwamen. Dan stapten we keurig af. We begonnen met zonnig weer, maar in de loop van de middag trok het toch weer dicht met donkere wolken. Maar het is droog gebleven. We hebben ongeveer 2/3 van de trial afgemaakt. Morgen weer verder. Op de terugweg even bij de Aldi wat boodschappen gedaan. De fiets van Peter heeft voor de vakantie een onderhoudsbeurt gehad. Nu blijkt de ketting te veel te zijn aangespannen. Daardoor lijkt het tijdens het fietsen of hij afremt. Op de camping de ANWB gebeld. De telefoniste maakte er een beetje rommeltje van(luisterde niet goed). Met gevolg dat de monteur op een verkeerde camping stond. Hij kon niet zoveel. Hij had meer verstand van auto's. Niet van fietsen. We zijn vorig jaar ook lid geworden voor de fiets van ANWB. Omdat hulp onderweg van de fietsverzekering niet betrouwbaar is. Vorig jaar zijn we in Brabant goed geholpen door ANWB. Peter gaat de ANWB hierover bellen.

Nutte 29 augustus 2023,

Vanmorgen vol goede moed op pad, We zijn verder gegaan met de Loakgang trial waar we gister gebleven waren. We kwamen in een heel mooi recreatie gebied, waar echt van alles te doen was. Rekreatiepark Hulsbeek. Er was een enorm groot klimpark, je kon er kano varen, karten, paintballen, vissen. Er was een wielerbaan. Een heel mooi wandelgebied. Het was alleen wat drukte bij het klimpark. Na een stuk of 6 caches gevonden te hebben, zat het wiel van Peters achterwiel vast. Geen beweging meer in te krijgen. De ANWB had gisteren het wiel los gehad. Peter had al een afspraak bij een fietsenmaker hier in Ootmarsum voor morgen. Maar daar hadden we nu niets aan. Peter de fiets naar een plek gesjouwd die de ANWB makkelijk kon bereiken. Bij een partycentrum. Weer de ANWB gebeld. We konden daar naar de w.c., eigenlijk was het gesloten, maar er waren mensen binnen bezig. Spraken trouwens geen woord Nederlands en ook geen Engels. Op het terras ons eigen brood gegeten en eigen koffie opgedronken. We hadden niet zoveel vertrouwen in de ANWB, zij zijn echt meer voor de autohulp. Die weer afgebeld, Peter op fiets Claudia naar de auto. En met de auto weer Claudia plus kapotte fiets ophalen. Gelukkig stond er bij de slagboom net toevallig de manager. Vroeg wat er was, Peter uitgelegd dat we met pech aan de fiets stonden. Kreeg hij een gratis uitrijkaart. Ander €6,00 moeten betalen. Fiets in Oldenzaal naar fietsenmaker gebracht. Deze zou zijn best doen om hem vandaag klaar te hebben. Wij zijn toen 2 Labcaches in Losser gaan doen. Een over historische panden van Losser en de ander over de textielindustrie van Twente. Alle twee leuk om te doen. In Losser Peter een ijsje gekocht. Nog even wat boodschappen bij AH. Op terug weg  nog even dat eerlijke vlees gekocht in Agelo. Ondertussen een bericht van fietsenmaker. De fiets is klaar. Morgenochtend halen wij hem op en maken de trial daar af. Ondertussen besloten om hier donderdag weg te gaan. De mest uit de geitenstal wordt hier op een grote berg verzameld, ik denk totdat het verkocht is aan een boer met akkerbouw. Maar nu het wat droger is, komt er een behoorlijke ammoniak lucht vrij. Het toiletgebouw ligt daar net achter tussen 2 grote geitenstallen. Ook heel veel vliegen hier. Na het eten hebben we de luifel er vast afgehaald, want die was nu droog en morgenmiddag wordt er regen verwacht. We gaan naar camping de Spraokstee, in de Lutte. Daar hebben we al eens eerder gestaan. Gisteravond hadden we wortelen, aardappelen en ribkarbonade gegeten en vandaag prei met kippendijfilet en aardappelen.

Nutte 30 augustus 2023,

Na het ontbijten douchen is Claudia eerst gaan afrekenen bij de campingbeheerster. Dat kon ook morgen, maar dan hebben we dat gehad. Na de afwas zijn we naar Oldenzaal gereden om de fiets op te halen bij de fietsenwinkel. Het viel mee, maar er zijn tandwielen die vervangen moesten worden, de fietsenmaker had deze voor de Batavus niet op voorraad. Maar hij had alles weer goed afgesteld en de fiets zou het wel redden deze vakantie. Na de vakantie maar bij eigen fietsenmaker brengen. (Toch wel vreemd, hij had voor de vakantie een beurt gehad)  We wilden weer verder gaan met de Loakgang trial. We bekeken nog even de lucht en buienradar, dr zag er onheilspellend uit. We hebben toen een Labcache rondom Nordhorn gedaan. Deze ging over verschillende kanalen die werden gebruikt om de bevolking van kolen e.d. te voorzien. Het was een rondrit met de auto. Onderweg reden we langs een kippenboerderij, waar de kippen echt konden scharrelen. Zoals het hoort. Ze hadden alle ruimte, en lekker buiten. De BONUS die hieraan verbonden was hebben we helaas niet kunnen vinden. Het regende onderweg behoorlijk. In de auto zaten we lekker droog en de antwoorden waren goed te vinden. Bij één moest Claudia wel pas op plaats maken voor een waakhond. Gewoon rustig blijven, dan doet ie niks.😆 daarna terug naar de camping waar we wat hebben zitten lezen. Vanavond broccoli met aardappelen en een biefstukje gegeten. Morgen op ons gemak naar de Lutte. We hoeven ons niet te haasten.

De Lutte 31 augustus 2023,

Vanmorgen hadden we alles al snel ingepakt. Bij de geitenboer werd de geitenstront met grote vrachtwagens opgehaald, We dachten dat het erf wel wat opgeruimder zou worden. Claudia had al vroeg gedouched en voor Peter was het later geen optie meer. Hij moest door de derrie naar de toiletruimte. Toen bijna alles weg was, begon de boer met het uitmesten van de stallen. Brr, niet veel later lag het erf weer vol. We zijn, en vooral Peter, blij dat we weg gaan bij deze camping. Geen aanrader. We hebben het nog even uitgezongen tot 12 uur, want we konden pas om 13.00 uur op de Sproakstee in de Lutte terecht. Nog geen 40 minuten later arriveerden wij. We werden rondgeleid en mochten een plekje uitzoeken. Alles weer snel opgebouwd en leuk gesprekje gehad met onze buren. Het is een verademing om hier te staan. Kraakhelderallemaal. Op deze camping zijn we eerder geweest. Vanmiddag even boodschappen gaan doen in Oldenzaal. Behoorlijke hoosbui gehad. Weer is niet echt lekker. Vanavond 2 boerenkarhonades op de grillplaat met sla en gebakken aardappelen gegeten. Het vlees was heerlijk.  Vanavond natuurlijk een spelletje Skip-Bo en daarna nog een spelletje Americaans pokeren.

De Lutte 1 september 2023,

Vanmorgen zag het weer er niet heel betrouwbaar uit, het was wel droog, maar voor hoe lang? Peter heeft wat Labcaches in Duitsland uitgezocht en nog wat traditionele. Broodje gesmeerd koffie gezet en met de auto op pad. De eerste was een rondje om Itterbeek. Dit was een mooi rondje met allerlei bezienswaardigheden. Het mooiste was het soort buitenmuren. Daarna  een ronde door Emlichheim. Bij de eerste vraag bleven te lang hangen, We dachten dat het antwoord Bentheimer Landschaf was. Want zo stond het op het info bord. Na van alles geprobeerd te hebben door gereden naar de volgende 4 vragen. Die waren makkelijk te beantwoorden. Claudia probeerde nog weer wat, Bentheimer Landschafe bleek dus het goede. Dat stomme eitje erachter. Daarna nog een Duitse Labcache over de aardoliewinning in de buurt en en nog een over aardoliewinning in Schoonhoven. In Duitsland noemen ze de jaknikkers, paardenkoppen. Al met al een leuke dag, en veel bewolking vandaag. Maar wel droog. Vanavond rijst met roerbakgroente met kip gegeten. Dat smaakte weer lekker.

De Lutte, 2 september 2023

Gisteravond hoorde we hoop gebonk onder de caravan, We waren er niet gerust op. Zal het een of ander dier zijn? Peter er even uit om polshoogte nemen. Als er al wat zat is het zo geschrokken van Peter dat we niets meer hoorde. Even later begon het wel te hozen. Het tikte behoorlijk op het dak van de caravan.  Vanmorgen zag het er droog uit, maar wel bewolkt. We zijn weer verder gegaan met de Loakgang trial. Het ging als een speer. Peter had nieuwe(Duitse kaarten) in de GPS gezet. Het ging allemaal van een leien dakje nu. Ook de fiets van Peter reed als een trein.  Onderhoudsbeurt was niet tof geweest  Julianadorp. Je merkt echt dat het vochtiger is en het najaar zij  intrede heeft gedaan. Onderweg in het van Hulsbeekpark veel mooiepaddestoelen tegen gekomen. Bij de handelspost vereniging in het park was ook een traditionele cache. Die wilde we natuurlijk ook mee pakken. Toen we de fietsen neerzette, vroeg iemand van de vereniging of we caches waren. Hij wist ons te vertellen dat hij waarschijnlijk bij die fiets lag(kunstobject). Wij geholpen door 2 henbelsporters op zoek. Toch de GPS er maar bij gepakt. Hij kwam bij een boom uit, en daar hing hij in. We hadden geen hengel mee,maar er werd meteen iets voor ons in elkaar gezet in het clubhuis van de hengelaars. Leuk, op deze manier de cache toch kunnen loggen. We waren rond half 2 klaar, en besloten nadat we boodschappen hadden gedaan terug naar de caravan te gaan.Peter is gaan loggen en Claudia even lekker zitten lezen in het zonnetje.

De Lutte, 3 september 2023,

Vandaag en hele mooie dag. Er hing wel wat sluier bewolking. We hebben de KOEtrial gedaan om Weerselo. Echt een prachtige route gefietst. En keurig  verzorgde en leuke caches. Ook nog een hele leuke labcache tussendoor gedaan in het Stift. Je waant je daar echt een paar eeuwen terug. Het enige mIn puntje was, dat er paar crossmotoren het grappig vonden om dwars door de blubber te racen, waardoor Claudia en fiets onder  bagger zaten. (KLOOTZAKKEN)van half 10 tot half 5 verder heerlijk gefietst. Op de camping de BBQ aangemaakt en wat vlees gegrild en samen met een salade gegeten.

De Lutte 4 september 2023,

Vandaag zijn we aan de I LOVE BEER begonnen. Deze ligt om Tubbergen. Peter kwam er achter dat hij de waterflesjes die hij gevuld had bij het toilet had laten staan  nadat hij even naar de w.c. geweest was. Aangekomen inTubbergen eerst naar een Aldi voor een grote fles water. De weersvooruitzichten zijn heel goed. Dus niet zonder water op pad. Al bij de 4e cache van de trial kwamen we mededcachers tegen. Duitsers met nickname TET. Ze spraken goed Nederlands, woonden in de buurt van Maastricht. Omdat wij het niet leuk vinden om zo vlak voor of na andere cachers te zitten. Hebben we ze de gelegenheid gegeven om wat voorsprong op te bouwen. Het was weer een hele mooie verzorgde trial. Rond 3 uur waren we er mee klaar. Toen nog even wat boodschappen gedaan. Vlees hadden we al langs de weg gekocht. 2 karbonades. Bij de Aldi sperziebonen en roerbakgroente voor morgen. Vanmorgen had Claudia om 8 uur een was in de wasmachine gedaan. Ze had hiervoor geld gewisseld gisteravond bij de camping eigenaresse. Was binnen een uur klaar. Toen we terug kwamen was hij mooi droog. Morgen nog even een licht wasje, dan kunnen we voorlopig weer vooruit. Vanavond in de schaduw van de bomen  weer lekker gegeten.

De Lutte 5 september2023

Vandaag doen we een dag rustig aan. Morgen  naar Oude Tonge. We hebben samen alvast een gepast opgelost. Het was erg warm. Peter is voor de WiFi wat dichter bij toiletgebouw gaan zitten aan een picknicktafeli  de schaduw. Claudia is op de fiets gestapt om 2 Labcaches in de Lutteop de lossen. Eén in en om de Lutte hen. En één in het Arboretum deze moest je wandelen. Was daar goed te doen in de schaduw  en de bomen. Vanmiddag samen  nog even op Fiets gestapt om een ijsje in het dorp te halen. Daarna met de auto in Duitsland wezen tanken, scheelt zo'n 20 cent per liter. 'S Avonds weer rijst met roerbakgroente gegeten. Wel heel warm om te koken. Daarna heeft Peter de luifel er vast afgehaald, terwijl Claudia de yoghurt met fruit maakte.

De Lutte 6 september 2023,

We hebben een heel vervelende nacht gehad. Claudia had verschrikkelijke pijn op haar borst. Dit is 3 jaar geleden ook al eens gebeurt. Ze is toen met boezemfribilleren met de ambulance naar de 1e hulp gebracht. Daarna allerlei onderzoeken gehad. Verder niets bijzonders ontdekt. Sinds die tijd aan de bloedverdunners. Gelukkig de pillen mee die het ritme weer in gareel moeten krijgen. Zijn nog niet over datum. Hel hielp niet snel, en dus werd de nacht heel vervelend. Vanmorgen eigen huisarts gebeld om afspraak te maken. We hadden besloten om naar huis te gaan i.p.v. Zeeland. Die heeft na overleg met huisarts geadviseerd om in de Lutte bij arts langs te gaan. Maar rond 9 uur zakte de pijn zo goed als weg. Gaat liever naar eigen huisarts. Vanmiddag dus weer thuis. Vakantie afgebroken. Het is wel heel warm vandaag zelfs hier in Julianadorp 29 graden.