Op naar Dubrovnik

31 mei 2019 - Pakostane, Kroatië

Julianadorp 27 mei 2019,

Nadat we gister een hele leuke broer en zussendag hadden hier in Julianadorp, aan de slag met het inpakken van de caravan. Ook onze poes Miep weer naar het pension. Ze zal daar tot 23 juni blijven. Ze wordt daar zeer goed verzorgd. We willen morgenochtend vroeg gaan rijden, er is morgen een staking van het openbaarvervoer. We verwachten dus een heleboel verkeer op de weg. Vanavond maken we een grote pan macaroni. De helft daarvan gaat mee voor onderweg.

Wertheim Bettingen 28 mei 2019,

Vanmorgen om 02.15 vertrokken uit Julianadorp. We lagen gister al heel vroeg in bed. Het was droog en heerlijk rustig op de weg. Bij de grens bij Arnhem nog even de tank volgegooid.  We hadden al 2 pauzes  gehad om te plassen. In Duitsland begon het te miezeren. We hebben op de 1e rust in Duitsland onze éérste geocache van deze vakantie gepakt. De volgende stop konden we er zelfs 2 pakken. Om ongeveer 12.00 kwamen we aan op de voor ons zo bekende camping. Hier hebben we al heel wat keertjes overnacht. We konden gelukkig meteen het terrein op. Elke keer als hier komen is er weer wat vernieuwd. Een paar jaar gelden is dat begonnen toen er een nieuwe jonge eigenaar kwam. Nu opent de slagboom vanzelf als je er met je auto voor staat. Hij registreert je kenteken. Onze gegevens stonden nog in de computer dus het inchecken was snel klaar. We zijn met de auto naar het dorp gereden om daar onze tank weer te vullen. De diesel is hier aanzienlijk goedkoper dan in Nederland op dit moment. Terug op de camping even op onze telefoon gekeken of er nog een caches lag in de buurt. En ja hoor, hier vlakbij. We wisten dat we een tool nodig hadden, maar op de plaats aangekomen bleek onze magneetstok niet voldoende. Deze was te kort. Terwijl Claudia even op een trappetje ging zitten van leegstaand restaurant, is Peter teruggelopen om stuk touw te halen. We hebben hem zo toch nog kunnen pakken. Op de weg terug in gesprek met alleraardigst echtpaar, die zich afvroegen wat wij deden. Uitleg gegeven wat geocaching was. Zij waren op de terugweg vanuit Kroatië. Hadden niet zulk mooi weer gehad. Vooral de nachten erg koud. Maar waren wel erg bruin. We zijn hier op de camping wezen eten. Peter een Wiener schnitzel met patat en Claudia een salade met gebakken kipfilet en parmezaanse kaas. En natuurlijk een lekker biertje erbij. Nog even een leuk gesprek gehad met de mensen die we al tegen waren gekomen. Terug in de caravan aan de koffie  en op tijd naar bed. Morgen gaat de rit naar Villach.

29 mei 2019 St. Georgen Villach

Vanmorgen om 6 uur gedouched ons havermoutpapje gegeten. Pootjes van de caravan weer ingedraaid, stroom eraf en om 7.10 vertrokken. Peter vond eigenlijk de afstand naar Villach wel verder dan andere keren. Maar ja, daar zal hij zich in vergist hebben. Voor Salzburg werden we van de weg gestuurd. Er waren grote file meldingen. Onze TomTom zorgt er dan voor dat we die kunnen vermijden. Vorig jaar in Hongarije kwam dat ook goed van pas. Maar deze keer vonden we het wel een lange omweg. We moesten een hoge bergpas op met caravan, halverwege toch maar terug gereden. We wisten niet wat voor steile hellingen er nog zouden komen. We vermoeden de Katschberg deze is 20%. En de vraag of we dan wel genoeg power hadden. Dus hele stuk maar weer terug gereden. De Garmin erbij gepakt. We vonden het zo vreemd dat de TomTom ons steeds maar weer terug wilde sturen naar die hoge steile bergpas. Toch maar even bij de instellingen gekeken. Toen zagen we pas dat hij op tolwegen vermijden stond. Wat stom!!!!!! Pas in Oostenrijk heb je de eerste tolwegen, dus voor de grens stuurde hij ons dus  van de weg af. Al met al dus een heel stuk omgereden. Wel een heel mooi stuk van Tirol gezien nu. Op de  bergen lag nog een hoop sneeuw. Dat is toch wel een erg mooi gezicht. Veel regen en baustelle onderweg gehad. We kwamen pas om 18.30 hier op camping Gerli aan. Even ingecheckt. Een biertje voor Peter en rood wijntje voor Claudia. Daarna in de caravan de macaroni opgebakken. Vandaag geen  parkeerplaatscaches.

30 mei 2019 Pakostane Kroatië,

Toen we vanmorgen wakker werden (feliciteerden we elkaar eerst, al 45 jaar getrouwd) regende het nog steeds in Villach.  We besloten op ons gemak toch maar te vertrekken richting Kroatië.  Het weer is in Villach waardeloos. Koud en vochtig. De voorspellingen beloven ook niet veel goeds.  Om 8.15 vertrokken. Eerst nog even getankt. We wilden bij de Lidl nog wat boodschappen doen, maar die was dicht. Wat raar vonden wij, ook andere winkels dicht.  Pff we kwamen er wat later achter dat het Hemelvaartsdag was. In Oostenrijk was het rustig op de weg geen vrachtverkeer. Later in Slovenië werd het behoorlijk druk. Heel veel Duitsers. Bij Ljubljana  zat alles vast. Dat heeft ons behoorlijk wat tijd gekost. Van de ene file in de andere. We hebben in Kroatie de tolwegen vermeden, de rit duurt dan wel langer in tijd, maar wel ontzettend mooi. De auto trekt de caravan fantastisch. Hellingen van 15% geen probleem. In Pakoštane aangekomen bij de camping waar we al vaker geweest zijn, bleek er het een en ander veranderd. Er waren chalets in aanbouw. Alleen voor het woonhuis 3 kampeerplekken zagen we. De eigenaresse was niet thuis. We zijn toen een stukje terug naar camping Zora gereden. Deze hadden we al voor vertrek opgezocht. Ook een kleine camping. Deze eigenaar was er ook niet. Je kon hem wel bellen zagen we. Dus dat hebben gedaan, maar werd niet opgenomen. Aan andere kampeerders gevraagd, hoe of wat. Deze vertelde dat we gewoon een plekje konden zoeken. Morgen kwam de eigenaar wel. Dat hebben we dus maar gedaan. De temperatuur is hier aanzienlijk hoger, van 11 naar 19 graden. Veel drogere lucht ook. Vanavond, we waren laat , een pot bonenmiix opengemaakt. Wat ham gebakken en er doorheen gedaan. Het was chili con carne, best wel lekker. Na het eten de luifel erop gezet en afgewassen.

Pakoštane 31 mei 2019,

Vannacht heerlijk geslapen, we waren zo rond half 8 wakker. Lekker rustig dagje vandaag. Na alweer ons havermout met de eigenaar van de camping gesproken. 3 inlogcodes gekregen van de free wifi. Ook even naar het tarief gevraagd. Dat is 17 euro per dag, of dat inclusief toeristenbelasting zijn we vergeten te vragen. Maar dat is best goedkoop ondanks dat we in het voorseizoen zitten. Na het douchen zijn we naar Biograd gereden. Daar wat verse broodjes voor de lunch gehaald. Ook wat groente en vlees voor onze avondmaaltijd. Vanmiddag op onze electrische vouwfietsen naar het dorp(Pakoštane) gefietst. Wat een gemak. We hoeven nu niet die steile helling op te ploeteren. In het dorp een heerlijke ijsco gegeten. Het ijs is hier echt geweldig. Vanavond heeft Peter het vlees buiten op een grilplaat bereid. Claudia de broccolli gekookt en krielaardappeltjes in de schil gebakken. Heerlijk gegeten, zo voor de caravan. Terwijl ik dit zit te schrijven zit ik in de bbq-lucht van onze buurman. Die maakt er ook wat lekkers van. Vanmiddag met onze andere buurman even staan praten. Die vertelde ons, dat als we naar Dubrovnik gingen we zeker naar het plaatsje Stone moesten gaan. Ontzettend mooi. Stadje bestaał uit 2 delen gescheiden door een brede lange muur, waar je over heen kon lopen. Dus de moeite waard. Ook hebben we samen vanmiddag een route uitgestippeld om morgen te rijden in de buurt van Murter, we hebben daar al heel wat caches gepakt, maar er zijn er wat bijgekomen. Morgen dus lekker op geocachetoer.

Pakoštane 1 juni 2019,t

Vannacht  heerlijk geslapen, vanmorgen werden we wakker door het geluid van de druppels regen op het dak van de caravan. Het zag er buiten erg donker uit. Regen viel eigenlijk heel erg mee. Alles in vakantie tempo gedaan. Om half 12 richting Murter om te gaan geocachen. Even boven Murter onze1e cache dit jaar in Kroatië. Het valt ons elke keer weer op, de tegenstellingen in dit land. Huizen in verval en onbewoond. Daarnaast gewoon weer een nieuw huis neergezet. Ook veel huizen half afgebouwd. We hebben gehoord van iemand uit Bosnië dat, als er weer wat geld is ,er weer een stukje huis gebouwd wordt. Maar bij veel huizen lijkt het er op dat ze nooit afgebouwd worden. Ons rondje voerde ons weer het binnenland in, over onverharde wegen(paden). Heel erg mooi, zeker in deze tijd van het jaar, als er veel wilde  bloemen bloeien.  Op deze wegen kom je niemand tegen. Zeker niet degene die er zijn afval gestort heeft. Want dat is hier heel erg , er wordt van alles gedumpt in de natuur.  Ook kom je huizen tegen met de kogelgaten van de Joegoslavië oorlog. Worden niet bewoond, eigenaren zijn gevlucht of overleden. Wordt niets mee gedaan. Bij een van onze caches een heleboel bijenkorven. Er zijn hier behoorlijk veel bijen actief, het zoemt behoorlijk als je door de natuur loopt. Onderweg een grote pul water(7liter) gekocht om te drinken. Je kunt het water hier veilig drinken uit de kraan, maar smaakt naar chloor. We zijn sowieso voorzichtig met water in het buitenland. Op de terugweg getankt, de diesel is hier omgerekend €1,35. Niet echt goedkoop dus. Tot nu toe hebben we in Oostenrijk  het goedkoopst getankt €1.17. Vanavond weer gewoon zelf gekookt. Rijst met kip en paprika. Na de gezamenlinke afwas even bij buurman Robert langs gegaan. Gevraagd of hij morgen open was en of er ook vis op het menu stond. Morgen eten we daar.

Pakoštane 2 juni 2019

Vandaag het plan om op de fiets naar het fledermaushotel toch maar afgeblazen.  Dit is een hele aparte lokatie hier vlakbij. Je kunt daar lunchen en een hapje eten. Midden in het bos. Het eten wordt heel tradioneel gemaakt in pannen die onder de as van het vuur worden geschoven. Heel apart. Ook de uitbater is een apart figuur. 4 jaar geleden zijn met een aantal daar wezen eten. We gingen eerst met de uitbater met een aftandse auto een berg op, daar kregen we een aperitief  met kaas, worst paprika tomaat e.d. Toen weer naarbeneden naar het deel waar de hoofdmaaltijd werd geserveerd. Wij hadden toen kip met paprika, ui, knoflook e.d. deze was ook tradioneel bereid. Heel erg lekker, en met de nodige zelf gemaakte wijn erbij.Het weer ziet er niet zo heel goed uit. Dreigende luchten. De temperatuur is wel erg lekker ongeveer 23 graden. We hebben eerst de luifel maar afgebroken en opgeborgen. Deze was nu droog. We hadden net alles ingepakt toen het begon te hozen. Duurde maar even. Maar we verwachten toch nog wel meer buien. We zijn met de auto naar Kamenjak gereden, dit is een berg met langs de weg daar heen allemaal kruizen. Op goede vrijdag wordt hier elk jaar een tocht naar boven gelopen een pelgrimstocht. Ter nagedachtenis van slachtoffers van de 2e wereldoorlog. Boven op de berg is in 1995 een kapelletje gebouwd, om een put heen. Hier werden dus mensen ingegooid tijdens de tweede wereldoorlog. Zo gruwelijk. We hebben wat foto's gemaakt van kapel en put. Ook lag er nog een cache wat hoger op de berg. We hebben hier vorig jaar naar lopen zoeken, maar niet gevonden. Met het terug lezen van logjes van andere geocachers hebben we hem dan toch gevonden. Op weg naar de Kamenjak begon het weer te hozen, gelukkig zaten wij in de auto. Heel veel mountainbikers zochten beschutting onder bomen en struiken. Daarna zijn we doorgereden naar Drage, daar lag op grote hoogte ook een cache, deze wordt door heelveel niet gevonden. Maar ook deze gevonden, dankzij Peter natuurlijk. Terug op de camping allebei even lekker zitten lezen. Het weer was heerlijk en zelfs te warm zonder de schaduw van de luifel. Om half 7 zijn we bij de buurman lekker wezen eten. We zijn voor de vis gegaan. Dorade van de grill. Vooraf een salade van witte kool en bij de vis nog gegrillde groente. Dus ons portie groente  wel weer binnen voor vandaag. We waren 190 kuna kwijt. Dat is omgerekend zo n €25,50 inclusief een halve liter bier pp. Toen we weg gingen kregen we nog een schnaps aangeboden. Slibowitz dus. 42%.

Mlini 3 juni 2019,

Vanmorgen om 7.30 alweer op pad. Met stralend mooi weer. We reden weg en toen stond de thermometer al op 23 graden. Onderweg bij een grote Konzum alvast wat te eten gehaald voor vanavond. En daar meteen even naar het toilet geweest. We hebben weg 8 langs de Dalmatische kust gereden. Een ontzettend goede weg. Was heel goed te doen met de caravan. Je volgt dan de hele kustlijn van Kroatië en mooi gezicht, al die eilandjes in de zee. Overal appartementencomplexen  voor de toeristen. Het heeft veel weg van de Franse riviera. Havens met luxe schepen. Maar ook de natuur erg mooi, hoge grillige bergketens. De temperatuur liep onderweg op naar 28 graden, maar dat duurde niet lang, hoe dichter we bij Dubrovnik kwamen hoe donkerder de lucht. Om 15.00 uur kwamen we aan op camping Kate in Mlini.  We konden een plekje uitzoeken. Er was gelukkig plaats genoeg. We staan vlak bij een afgrond. (STAAT EEN HEK VOOR HOOR) Kijken tegen hoge cypressen aan, en zien een klein watervalletje lopen. Het is weer een eenvoudige camping. Alles wat we nodig hebben is er. We waren nog maar net op de camping en toen begon het te regenen en dat doet het (20.45)op dit moment nog steeds. We hebben nog  geen luifel vast gemaakt. Wel zijn we even richting Dubrovnik gereden, om tekijken waar we eventueel de auto neer kunnen zetten om vervolgens met de fiets het oude Dubrovnik te kunnen bekijken. Overal is betaald parkeren, en dan is het nog maar de vraag of je een plek kunt vinden. Net even buiten Dubronik iets gevonden, waar we de auto kunnen neer zetten. Vanavond zelf weer wat gekookt. Sla met cordonbleu en gebakken aardappelen. Daarna samen de afwas gedaan. Met wel wat lauwwater. Volgende keer maar zelf water koken voor de afwas.

Mlini, 4 juni 2019

Vanmorgen een alleraardigst gesprek gehad met een duitse camperaar. Hij kwam terug uit Albanië,  en gaf allerlei goede adviezen aan ons. In Albanië  kun je niet met creditcard  of bankpas betalen. Alles in Lev of Euro's. Goed op je snelheid letten. Zorg dat je een groene kaart voor auto en caravan bij je hebt. Albanië  is super mooi qua natuur vertelde hij ons. Hij gaf ons een adres van een strandcamping. Echt heel veel campings zijn er nog niet. Onze plannen voor Dubrovnik zijn wat gewjjzigd. Het is niet te doen daar op de fiets. Smalle straatjes en echt heel veel toeristen. Er ligt een groot cruise schip in de haven en daar zitten al zo'n 5000 man op en die willen allemaal naar Dubrovnik. Ook is het weer niet zo denderend. Nog steeds wisselend bewolkt met af en toe een bui. Wel lekkere temperatuur. Als de zon schijnt is het meteen bloedheet. We hebben wat caches in de GPS gezet en zijn richting Cavtat gereden. Meteen bij de eerste cache werden we geholpen door een gepensioneerde Brit, die hier woonde. Hij had mee geholpen om de caches te plaatsen. In Cavtat heb je een leuke baai met rondom heel veel hotels en appartementen. Het is er nu nog niet druk, maar in het hoogseizoen zal je er wel over de hoofden kunnen lopen. Cavtat heeft ook een oude dorpskern en is vergelijkbaar met Dubrovnik. Alleen een stuk kleiner. We hebben besloten om hier met een bootje vandaan naar Dubrovnik te varen. We worden dan direct  bij de oude dorpskern afgezet. Dus hebben we geen paŕkeerproblemen. Morgen vroeg op pad dus. Deze camping staat helemaal vol vandaag. Ook tenten. Maar het meest toch wel campers. Tegenover ons een joekel. Concorde, met schotelantenne bovenop. We genieten van de mooie bloemen en planten hier. Deze tijd is wel heel erg mooi hier. Ontzettend veel gele brem in bloei, prachtig. Vanavond prei, aardappelen filetlapje gegeten. Alles weer schoon op. Doordat je de hele dag buiten bent, smaakt het eten meer dan goed!!!!!

Mlini 5 juni 2019

Vandaag is het dan zover, we gaan Dubrovnik bekijken. Dit was het doel van onze reis. Intussen hebben we deze wel alweer wat bijgesteld. Nu we zo dicht bij Albanië  dat we daar ook heen gaan. Vanmorgen om 9.10 vertrokken we met een bootje vanuit Cavtat naar Dubrovnik. Twee tussenstops, ook in Mlini. Bij elkaar zes passagiers. Dus nog niet zo druk. We voeren er bijna een uur over. Ondertussen kon je goed de kust vanaf een andere kant bekijken. Wat een gigantische hotels. Wat we ook zagen, waren oude vergane hotels. Het leek wel of daar op geschoten was. De boot maakte zo'n lawaai, dat je amper met elkaar kon praten.  We hebben dan ook niet aan de bemanning kunnen vragen naar die hotels. Wij vermoeden zelf dat deze in de Joegoslavische oorlog kapot geschoten zijn. En net als de woonhuizen er niets meer aan gedaan wordt. Aangekomen in Dubrovnik haven was het al aardig druk. We hebben voor vandaag 3 caches in de GPS gezet. Dubrovnik is een hele oude ommuurde stad. Heel heel heel toeristisch.  Wel erg mooi, maar geen doen, om daar lang rond te lopen. De Japanners in grote getale lopen je gewoon omver. Houden met niemand rekening. Vinden zich zelf nogal belankrijk, lopen allemaal met zo'n selfiestick. Heb nu een heel ander beeld van deze toeristen. We wilden eerst ook op de muur gaan lopen. Deze ligt dus om de stad heen en is 5km. We hebben er vanaf gezien, wildden geen €25,= per persoon betalen om dan in ganzepas over de muur te lopen. Bij de 1e cache moesten we een foto nemen van onszelf bij een kerktoren. 2e was een cache verstopt in een nauw straatje in de muur. De derde cache was dus een foto op de muur, en als je er om een of andere reden niet boven op kon lopen, mocht er ook een maken  beneden, er voor of er achter. We hebbben op een terrasje, waar er trouwens zat van zijn, nog een cappuccino gedronken. Bijna €15,=. Wij vonden de stad mooi, maar veel te toeristisch  en veel te druk. Net als Venetië, daar loop je ook massaal door allerlei straatjes. Terug weer met het zelfde bootje. Dat was erg leuk. De stuurman en matroos hadden er zin in, want ze waren lekker aan het zingen. Vanmiddag op de camping kwamen er achter dat we geen stroom hadden. Ook de camper naast ons niet, want die had hem bij ons ingeplugd. Dit omdat niet alle stekkerdozen het deden gister.  De mannen kijken of het aan een van ons beiden lag, en toen toch maar de campingbeheerder erbij gehaald. Die trok allerlei stekkers van gasten eruit en stoppen ze er weer in. Toen deed alles het weer. Voor even, want bij ons viel de stroom weer uit. Peter heeft het snoer nageken, en zag dat er een beschadiging  aan ons snoer zat. Hij het heeft het gerepareerd, toen de stekker er weer in gedaan. Niets dus, nog geen stroom. Beetje stuivertje gewisseld met andere stekkers aan de paal.  Toen hadden we weer stroom. Misschien zit één van de Franse groep camperaars nu wel zonder stroom. Tot nu toe (21.00 uur) niets van gehoord. Waarschijnlijk ligt het gewoon aan de stroompaal.

Pakoštane 6 juni 2019,

Vandaag ging het niet zoals gepland. Helemaal niet dus brrrr. Vanmorgen op tijd op pad 7.15 uur reden we weg van camping Kate. Op naar Albanië dachten we. We moesten door Bosnië en Monte Negro om in Albanië te komen. Bij de grens van Bosnië ging het al mis. Bij de grens moesten  we natuurlijk paspoorten laten zien. Ook de kenteken papieren van auto en caravan. Maar ook de groene kaarten. Die hadden we dus uitgeprint, want sinds dit jaar krijgen wij die van onze tussenpersoon toegestuurd per mail. Dit wordt in Bosnië (geen lid Eu?) niet geaccepteerd. Wij konden aan de grens een verzekering afsluiten. Maar dat zouden we in Albanië dan ook weer moeten doen. Monte Negro hoort bij EU. Dat vertelde ze ons bij de grens. Dus daar was het oké. We baalden als een stekker, en zijn meteen omgedraaid. Kregen onze papieren daarna weer terug.  Besloten om weer terug te gaan naar camping Zora in Pakoštane.  We knepen hem nog even, want als je Dubrovik bent gepasseerd, moet je ook weer een stukje door Bosnië  om terug te komen naar het andere deel van Kroatië . Bij de grens gelukkig alleen onze paspoorten laten zien. Het zou toch belachelijk zijn om voor dat kleine stukje een verzekering af te moeten sluiten. Maar het is uiteindelijk onze eigen schuld. Volgend jaar willen we alleen nog maar originele groene kaarten van onze assuradeur.  Een beetje uit ons humeur, maar ons doel  van deze reis hebben we wel bereikt Dubrovnik. In Pakoštane aangekomen, was er geen goede plek op Zora, dus toch maar even bij Marin, eigenaresse was niet aanwezig. Stonden wel een paar Hollandse camperaars. Die waren ook maar gaan staan. We hebben toen de eigenaresse maar gebeld, dat we op plek 2 zijn gaan staan. Vond ze prima, en kwam er snel aan. Ze was heel blij dat ze ons zag. Ze heeft het stuk grond waar nu de huisjes opgebouwd worden, 4 stuks  verhuurd. Ze heeft dan zonder er verder naar om te kijken een vast inkomen. Nu nog  7 kampeerplaatsen, deze zijn de maanden juli en augustus gereserveerd. Zo heeft ze nog wat tijd voor andere dingen. Ze kwam gezellig bij ons zitten en had 3 glaasjes  en haar beruchte sherry mee. Een soort pruimen likeur. Na wat te hebben bijgekletst, zijn we over het strand naar het dorp gelopen. Daar heerlijk buiten op het terras (was wel fris, maar binnen geen plaats) een biertje gedronken en lekker gegeten. Rumpsteak met aardappeltjes  en sla. Het smaakte weer héérlijk.

Pakostane 7 juni 2019,

Vanmorgen  ons gebruikelijke ontbijtje, havermoutpap. Na het douchen zijn we op pad gegaan om ons weer met onze hobby bezig te houden. We volgden de D8 langs de kust omhoog. verschillende caches gevonden. Ook nu een paar gevonden die we een jaar geleden niet konden vinden. We moesten voor een van de caches een kei meenemen. Zodat we, als we bij de coördinaten die steen op de stapel stenen konden leggen, een foto ervan maken. dit konden we dan met de foto loggen. We zijn door natuurgebied Paklenica gereden en kwamen ogen te kort. Zo ontzettend mooie natuur. Hoge ruige bergen. We hadden het plan om bij het geboortehuis van Tesla (Nicola) ook een cache te pakken. In het geboorteplaatsje van Tesla, Smiljan staat zijn ouderlijk huis nog. Ook nog een kerkje uit die tijd. Nicola Tesla was een wetenschapper op het gebied van elektriciteit. Bij zijn woonhuis is een modern ingericht museum en themapark. daar wilden we echt naar binnen om te bekijken. Je komt dan alles te weten over Tesla zijn wetenschappelijke loopbaan. In een afgesloten ruimte werd een Tesla spoel die een miljoen volt opwekt gedemonstreerd. Als je in dat elektromagnetisch veld een tl-buis vast hield ging hij branden. Er werd ons eerst gevraagd of we geen pacemaker hadden. Anders zou je er niet bij kunnen zijn. Al met al hebben we dus een heleboel aan Tesla te danken eigenlijk  meer nog dan aan Edison. Tesla heeft meer dan 700 patenten aangevraagd op zijn uitvindingen. Erg interessant allemaal. buiten het themapark lag dus de cache, helaas hebben we hem niet kunnen vinden. We hebben heel wat kilometers afgelegd vandaag. Het was ook erg dorstig weer dus, onderweg besloten om maar bij de buurman te gaan eten. Die heeft ook lekker koud bier. Plus dat die maar een paar meter van de camping vandaan is. we werden weer gastvrij ontvangen. het dagmenu voor die dag was rumpsteak met gebakken aardappelen gegrilde groente en een dessert. Een dagmenu is bij de buurman 80 kuna, dat is omgerekend zo'n 10 euro. Het dessert was vanavond pannenkoekjes met marmelade en een slibowitz. We hadden bij de maaltijd nog 2 flesjes bier genomen, dus we zaten behoorlijk vol.

Pakostane  8 juni 2019,

Vanmorgen afgesproken met Marica, om met haar op pad te gaan. Eerst naar een Sloveen. Die heeft een stukje land in Drage gekocht. Hij is dat een beetje aan het ontginnen. Hij woont daar een deel van het jaar zonder stroom. En anderen voorzieningen. Andere tijd van het jaar woont hij in Slovenië hij heeft daar ook zijn vrouw. Heel bijzonder. We werden hartelijk ontvangen, en vertelde ons wat hij allemaal deed. Echt back to basic. Hij ving water op in een groot vat. daar kon wel een paar duizend  liter in. daarom heen had hij stenen gestapeld. We weten nu ook waarom er hier overal van die stenen muurtjes zijn. Om het land te bebouwen moet je eerst alle stenen weg halen, en dat zijn er gigantisch veel, die stapel je dan op als een muurtje. dat is dan meteen de omheining van je land. Toen we daar alles bekeken hadden reden we verder om het water heen, over een onverhard pad, naar de vriendin van Marica. Zij kwam uit Zagreb, had daar ook een stukje grond jaren geleden gekocht en had daar een container opgezet. dit was haar vakantieverblijf. Ze had op tijd deze container omheind met ook weer die stenen, zodat het werd gezien als vast huis. Doordat de regelgeving was veranderd en je er normaal gesproken niet permanent mocht wonen, had zij de mazzel dat dit dus niet voor haar van toepassing was. ondertussen was ze bezig om er een mooie woning van te bouwen. stroom van zonnepanelen. Water werd ook opgevangen in groot vat. Ook daar werden we gastvrij ontvangen en kregen koffie aangeboden. (met prut) Daarna zijn we weer een stukje teruggereden naar de andere kant van de baai. Daar was een Konoba (restaurantje) dat vooral bezocht werd door booteigenaren. Van de weg af zou je het niet kunnen vinden. Of je zou net zoals ons iemand moeten kennen, die je erop attendeerde. Ook daar keken we onze ogen uit. Heel apart allemaal. Het werd bestiert door een al wat ouder echtpaar. Het was heel apart allemaal. Niet met woorden te omschrijven. We hebben er hoop foto's gemaakt.  Daar wat gedronken, en ook daar kregen we er een likeurtje gratis bij, dit maal iets groens. Leek op pisang ambon. Vanmiddag nog even boodschappen wezen doen. Onder de olijfbomen even zitten lezen. Peter daarna wat Caches in de GPS gezet, en Claudia even lekker gedobberd hier op zee. Heerlijk, het was weer zo'n 30 graden vandaag. Vanavond maar weer eens zelf voor ons eten gezorgd. Bietjes met kip en aardappelen.

Pakostane 9 juni 2019

Vanmorgen net iets over 9 vertrokken naar Pag, dit ligt op een schiereiland en is hier zo'n 100 kilometer vandaan. We hebben een lijstje gemaakt met wat caches en zullen zien wat we er van gaan doen. Het is al erg warm, dus we zien wel. We willen in ieder geval de cache pakken die op het uiterste puntje van dit schiereiland ligt. Daar beginnen we dus, en zakken dan langzaam weer af richting de camping. Eerst bij de Pekara wat broodjes gekocht voor onderweg. We hebben onze ogen uitgekeken, wat een totaal ander landschap. Het lijkt wel op een  maanlandschap. Er is wel een deel waar ontzettend veel bamboe groeit. Ook in het uiterste heel veel olijfbomen.  Het laatste stuk naar het uiterste puntje moesten we te voet langs de kustlijn over rotsen. Zo'n 400 meter. Het is ons gelukt, we hebben hem. We hebben al afzakkend naar de camping nog wat caches gepakt. Veel caches tussen stenen, die zijn over het algemeen moeilijk te vinden. We zijn er op een gegeven moment ook maar mee gestopt. Het was ondertussen 33 graden, veel te warm voor zulke activiteiten. Onderweg stonden er op een uitzichtpunt 2 strandstoelen, van die ouderwetse. Heel leuk, we hebben er dan ook foto's van gemaakt. We hebben ze laten staan. Neiging om ze mee te nemen was erg groot. Om 5 uur waren we weer terug op de camping, even lekker de zee in geweest, om af te koelen. We hadden 's morgen een tafel gereserveerd bij de pizzeria. Er is vanavond folklore en dan willen we een plaats buiten op het terras hebben. Marica gaat met ons mee. Om half 8 richting dorp gelopen over het strand. Lekker steeds kiezels in je schoenen. Folklore viel wat tegen, maar hebben weer heerlijk gegeten. Claudia een salade  met gegrilde kippenstukjes en yoghurtdressing. Peter varkens koteletten met frites. En eigen meegenomen Zaanse mayonaise. Heerlijk koud biertje gedronken. Was weer erge leuke dag vandaag.

Pakoštane 10 juni

Vandaag wordt het weer eenwarme dag dus houden we ons maar even wat rustig. Met de electrische vouwfiets naar het dorp gefietst. Daar een postzegel gekocht, voor een kaart die we wilde versturen. Door gefietst naar het Vranameer, daar zit het Fledermaus hotel. Ook weer zo'n bijzonder knijppie. Je kunt daar eten en drinken. Je zit midden in het bos aan boomstamtafels en stoelen. De kippen lopen los rond, en ook de konijnen. De eigenaar heet Jury, en heeft een grote baard en weet van alles te vertellen. Je kunt daar heerlijke Peka eten (Kroatisch). Dat wordt op ee  vuurplaats in een speciale pan onder as bereid. Heerlijk. Maar voor nu alleen koffie. We kregen daar een kannetje water bij, dat is gewoon bier. (Kun je de prut mee weg spoelen denk ik) Daarbij ook natuurlijk de zelfgemaakte schnaps. Een rode en witte. Dat hebben natuurlijk even geproefd. Het is echt een belevenis om hier te zijn. Zo apart. We raakte in gesprek met Nederlanders  zij waren hier met de camper. Woonden nu in Luxemburg. Hij was ook 6 jaar bij de marine geweest. Zo gezellig zitten praten, zij bestelden er ook nog maar een koffie bij. Weer terug op de camping onze luchtbedjes opgeblazen om lekker in zee te dobberen. Heerlijk. Wij wilden net gaan eten toen de Belgische gasten terug kwamen van de Kornati eilanden (boottocht van een dag). Wij hebben dat een paar jaar geleden ook gedaan. Ondertussen kwamen er nog twee campers, kreeg de eigenaresse van de camping een vervelend berichtje van gasten uit Nederland. Toen ze voorstelde om bij ons voor de caravan een borrel te gaan drinken. Zo met een man of 7. Dat werd nog heel gezellig. We genoten van de Belgen. Mogen bij ze langs komen in Leuven. Uiteindelink zaten we pas om half 10  te eten, maar wat maakt het uit, we hebben vakantie.

Pakoštane 11 juni 2019,

Deze dag niet veel ondernomen, te warm. Wel even wat grote kannen water gehaald a 7 liter. Ook nog even op de fiets naar het dorp voor zo'n lekker ijsje. Peter was vandaag de kok en heeft pannenkoeken gebakken. Daar schoot hij in het begin niet mee op, want er kwam iemand uit Den Haag een praatje maken. Die bleef maar doorkletsen. Hij was gepensioneerd ambtenaar van economische zaken in Den Haag geweest. Hij woonde nu in Oostenrijk. Marica heeft lekker meegegeten. Ook een paar met spek voor de liefhebber. Vast alles ingepakt voor morgenochtend.

Somogygeszti 12 juni 2019,

Na het douchen en ontbijt de pootjes weer ingedraaid te hebben, vertrokken we om half 8 richting Hongarije. Eerst natuurlijk afscheid genomen van Marica. Onderweg besloten we toch maar de tolweg te nemen. Anders konden we niet in één keer naar ons adres in Hongarije rijden. Dan ben je dan te lang onderweg. De tolweg in Kroatië is heel mooi. Ook niet erg druk. Bij de Hongaarse grens aangekomen moesten we de caravan open maken. Controle of er geen mensen in zaten. Mochten zo weer door. Onderweg de camping gebeld. Gevraagd of we mee konden eten. Dat was geregeld. Om half 4 kwamen we aan op deze camping. Hier zijn we eerder geweest. En wat blijkt het barst hier van de muggen. Niet alleen in Kroatië dus. Zelfs Claudia wordt lek gestoken. We hadden gister al anti mug gehaald  in Biograd. Een hele sterke voor Peter, maar Claudia moet zich nu ook inspuiten. Nog nooit gebeurd. We hebben lekker gegeten hier op de camping. Schnitzel,  sla en aardappelpuree. Toe iets heel erg lekkers, gemaakt van kwark begreep ik. Hongaars toetje dus. Het is hier ook erg warm over de 30 graden. Hoop dat het vannacht wat afkoeld. Morgen willen we op pad om weer te cachen.

Somogygeszti 13 juni 2019,

Heel vroeg wakker vanwege de warmte. We willen toch op pad gaan om wat caches te pakken. Ons doel is in ieder geval de verborgen stad Bendekpuszta. Daarvoor moeten we bij elkaar zo'n 5 kilometer lopen. Voor Peter geen probleem, maar het zal voor Claudia best wel een opgave zijn. De langste afstand na haar laatste knie operatie is 3 km. geweest. Maar ze wil mee naar zo iets bijzonders. Bij de plek aangekomen waar we onze auto konden parkeren was het echt bloed heet. We dachten in het bos wat verkoeling te vinden. Maar helaas, zelfs hier bloedheet. We hadden nog geen 5 meter gelopen toen we al door de muggen werden aan gevallen. Meteen ook met deet ingespoten. Het is echt waardeloos die muggen en de ernorme warmte 35 graden. Maar we hebben het gered. Ieder op zijn eigen tempo gelopen. Claudia met 1 kruk. En we hebben hem ook gevonden gelukkig. Het was een bijzondere omgeving. Onder een boom een broodje gegeten en flesje water gedronken. Op naar cache nr. 2 voor vandaag. Die lag langs een doorgaande drukke weg. Niet zo geslaagd, veel te gevaarlijk. Dus die hebben we laten liggen. Nummer 3 voor vandaag was weer een kerkje. Daarvoor afgaand liep je weer een kruisweg. Na deze cache zijn we gestopt. Het was te warm. In het dorp Merney vlak voor onze camping geprobeerd wat eten te kopen. Groente was er helaas niet, en ook het vlees was op. We vroegen of ze eieren hadden, maar verstonden alleen maar Hongaars. Wij toen samen staan tokken om te laten zien wat we bedoelden. Hylarisch. Dat begrepen ze wel, maar helaas de eieren waren ook op. We hebben uiteindelijk alleen diepvriesdoperwten meegenomen en 4 blikjes bier. Thuis hier op de camping nog even met andere campeerders en eigenaar zitten kletsen. Deze mevrouw bleek ook medisch pedicure te zijn geweest was er begin dit jaar mee gestopt. Daarna even onder luifel koffie gedronken. We werden tegen de avond weer behoorlijk gepest door de muggen. Van aardappelen, ui, knoflook spek(die hadden we nog) en doperwten een maaltijd in elkaar geflanst. Morgen kookt de vrouw van de campingeigenaar weer en kunnen we daar weer meeeten. Er is hier in de omgeving niets waar je zou kunnen gaan eten. Na de afwas lekker onder de douche geweest. Daarna in de caravan, vanwege de muggen pff.

Somogygeszti  14 juni,

Vanmorgen al direkt heel warm. We gaan vandaag ook niets ondernemen. Vanmiddag zijn onze kampeer vrienden uit Friesland langs gekomen. Zij kamperen 30 km verderop. Even gezellig bij gekletst. We hebben besloten om morgen naar huis te gaan. Vanwege de warmte. Vandaag 36 graden. En de muggen en knutjes die ons blijven aanvallen. Wij zijn doeners en geen mensen om maar een beetje te hangen in of voor de caravan. Heerlijk meegegeten op de camping de vrouw van de eigenaar kookt dat. Ze is Hongaarse, dus het is Hongaars. Ze had zigeuner schnitzel en frites en komkommersla. Het smaakte geweldig. Met ons nog 11 campinggasten die meeeten. Toe hadden we ook iets lekkers, een stuk taart met een bodem van kastanje puree, dan een laag vanille room, lange vingers en nog een laag vanille room. Daar boven op nog slagroom. Je betaald daar €7,50 pp. voor. We hadden de luifel al voor eten opgeruimd. Buiten zitten was echt geen optie. Barstte van de knutjes. En die steken verschrikkelijk. Kwam nog even een mede campeerder kletsen. Hadden een huis hier gekocht. Uiteindelijk voor verhuur. Ze hadden een grote woonwagen en gingen daar mee trekken. Ze bleek zigeunerin een Shinti. Heelveel geleerd weer van haar.

Wertheim 15 juni 2019,

Vanmorgen waren we om 7 uur op pad. Het was toen al snel weer 30 graden. Onze eerste stop wordt st. Pankratz in Oostenrijk. Het was ontzettend rustig op de weg. Dus besloten om nog stuk door de rijden, zodat we morgen in een dag door Duitsland kunnen. Lekker rustig zonder al teveel vrachtverkeer. Die mogen niet rijden op zondag.  De camping camping lag bij Regensberg. Toen we daar aankwamen. Was hij helemaal vol. Dit hadden wij nog nooit meegemaakt in voorseizoen. Besloten om door te rijden naar Wurzburg. Het rijden ging voortreffelijk. Toen we hier aankwamen schrokken we ons ook rot. Ook helemaal vol? De slagboom ging nog wel open. Het is een doorrijdersveld. Iedereen staat kris kras door elkaar. Gelukkig nog een plekje met hulp van andere caravanner kunnen vinden. Aangemeld en heerlijk op de camping gegeten. Lekker koud biertje erbij. We heb bij elkaar vandaag 960km gereden.

Wertheim  16 juni 2019,

Heerlijk regen vanmorgen toen we wakker werden, en een hele lekkere temperatuur 17 graden ofzo. Rustig aan gedouched en ons havermoutpapje gegeten. Koffie gemaakt ook voor onderweg. We hebben geen haast. Om 8.15 vertrokken richting huis. Langzamerhand werd het droog en liep de temperatuur weer op. Tot zelfs weer 27 graden. Het was zonder het vrachtverkeer toch nog aardig druk op de weg. Heel veel baustelle. Gister hoorde we van de camping eigenaar, dat er in Duitsland Pinkstervakantie was geweest en de week erop nog iets. Dat als ze 3 dagen vrij namen ze 2 weken vakantie hadden. Vandaar de drukke campings. De reis ging lekker verschilldende keren gestopt om wat te eten en te drinken. Om 16.00 thuis. Heerlijk weer hier een graad of 22. Tuin zag er prachtig uit. Mark had net gras bij gehouden. Buurvrouw had een keer de planten water gegeven. Meer was niet nodig geweest. Zelfs in de meest zonnige stad van Nederland had het veel geregend. We hebben totaal 5750 kilometer gereden. Ons doel Dubrovnik gehaald. Maar graag nog wat verder gewild. De een had veel last van de warmte, terwijl de ander heel veel last had van de muggen. We zijn weer heel wat ervaringen rijker, en een hele leuke  vakantie gehad. Onze volgende doel wordt (goed voorbereid) Albanië. Volgend jaar als we alle 2 gepensioneerd zijn richting Noordkaap. We hdbben plannen genoeg.

1. Marion:
    4 juni 2019
    Geweldige reis en nog van harte gefeliciteerd met jullie 45 huwelijksjaren😘
  2. Claudia:
    4 juni 2019
    Dank je wel, we gaan nog verder. Zowel met huwelijk als vakantie🤣
  3. Marion:
    10 juni 2019
    hah
  4. 11 juni 2019
    Nog niet alles gelezen. Waren het in Dubrovnik Japanners of Chinezen? In 1973 was Dubrovnik ook al toeristisch. Cevapcici met een stukje brood op straat gegeten?? Jullie zijn nu 2 weken onderweg en zo te lezen al heel wat meegemaakt. Groet van Carla en Corrie.
  5. Claudia:
    12 juni 2019
    Het waren echt Japanners. Geen cevapcici gegeten, wel een veel te dure koffie gedronken.😳