Vakantie 2021 in Coronatijd. Oostenrijk, Slovenie, Hongarije

27 augustus 2021 - Wertheim am Main, Duitsland

27 augustus 2021,

Na de afgelopen anderhalf jaar in Nederland op vakantie te zijn geweest( met de nodige geocache activiteiten, gaan we nu naar Kroatië. Hier zijn we natuurlijk al heel wat keren geweest. Het blijft toch trekken. Zeker de heerlijke temperatuur in voor en najaar. Vooral de Adriatischezee in het najaar is heerlijk van temperatuur. Zelfs Peter kun je dan al zwemmend aantreffen. We hebben dit jaar onze mijlpaal wat betreft het geocachen toch wel gehaald. We mochten onze 10.000ste noteren. Nadat we ons gisteravond vast op de pc geregistreerd hadden voor ons verblijf in Kroatië, gingen we eigenlijk later naar bed dan de bedoeling was. Het registreren ging niet helemaal van een leien dakje. Maar vanmorgen zijn we toch nog om 05.00 vertrokken richting Wertheim in Duitsland. Dit is onze eerste stop op een doorgangs camping. Peter vond vanmorgen dat we de groep elektra uit moesten zetten waar onze net  geplaatste plintboiler op aangesloten was. Om nu 3 weken of langer dat water warm te houden was toch niet nodig. Onderweg kreeg Claudia er een naar gevoel over, zat de koel-vriescombinatie ook niet op die zelfde groep? Ja, inderdaad dat was dus zo, die stond nu dus ook zonder stroom. Lekker al het diepvries straks bedorven, wat zal dat een stinkzzoitje geven. Snel onze zoon Mark een berichtje gestuurd. Vervolgens toch maar onze buurtjes Kees en Loes gebeld, die wonen tegenover ons en hebben de sleutel. Om 10 voor 9 gebeld. 5 minuten later al weer telefoontje terug dat overal de stroom weer op stond. Onderweg kwam Claudia erachter dat ze de creditcard niet mee had. Nog nooit nodig gehad, maar je weet maar nooit. We vinden dat verder niet zo'n ramp, pinnen kunnen we altijd nog. Onderweg weer de nodige bestellen in Duitsland, maar konden toch goed doorrijden. Met de nodige tussen stops arriveerde we op de camping in Wertheim Bettingen. Bij het aanmelden duurde het even, we moesten ons Corona certificaat  laten zien, mondkapje op natuurlijk. Nadat dat geregeld, naar het dorp om te tanken. Toen de tank vol was ging Claudia afrekenen. Dat is haar taak al jaren. Deden haar betaalpassen het niet. (Ze heeft er twee) Vroeg de pomphouder of ze dan niet met creditcard kon betalen? Nou  heel, die lag nog thuis. Gelukkig wel contant geld mee. Heel raar vonden wij het dat de passen het niet deden. De bank gebeld, en dan is het wel fijn dat je een dorpsbank hebt(regiobank) waarbij er nog persoonlijk contact is. Ware bet niet dat deze persmoment in gesprek was, maar ons zo snel mogelijk zou bellen. We kwamen op het idee om i  een dorp verder een pinautomaat te gaan zoeken en dan daar te proberen of de passen het wel deden. Bij de Raifeissenbank naar binnen en bij een pinapparaat de pas erin, en ja hoor, hij deed het gewoon. Dat pinapparaat bij het benzinestation deed het gewoon niet. Grote opluchting bij ons beide. Meteen onze bank gebeld dat het in orde was. Terug op de camping even een uurtje geslapen. Toen de fietsen alvast weer op de caravan gezet. Klaar om morgen verder te reizen. We hadden bij het restaurant hier op de camping een plek gereserveerd. Om kwart voor 6. Peter lekker biertje, Claudia een droge Rode wijn. Peter zo als gewoonlijk een schnitzel met patat. Claudia voor een Noorse salade met gerookte zalm en mierikswortelmousse. Heerlijk een bord vol groente. Vanavond kijken wel nog even de finale van de slimste mens via Ziggo go. En dan naar bed.

28 augustus 2021,

Na een heerlijke nachtrust, vanmorgen weer vroeg op 06.15. Eerst maar alle twee douchen,daarna aan de havermoutpap zo als gewoonlijk. Brood gemaakt voor onderweg  ook de koffie voor onderweg gezet. De boel weer op zijn plek gezet in de caravan. Om 07.20 vertrokken. Ontzettend veel baustelle weer. Bij de grens naar Oostenrijk geen controle, echt helemaal niets. Bij de grensovergang van Oostenrijk naar Duitsland stond een enorme file. We hoorden op de radio ook dat de wachttijden enorm opliepen. Voordat we de Taurentunnel in reden zijn  we nog even bij een outlet van kleding naar binnen gegaan. Door miscommunicatie had Peter geen jas mee en aangezien het weer niet zo heel mooi is  heeft hier toch een nodig.  Bij de éérste de beste winkel geslaagd. We hoefden hier trouwens geen mondkapje op. Blij verder richting Villach. Om 17.00 op camping Gerli aangekomen. Stonden versteld van de drukte. Gelukkig nog plek. Caravan stond snel op zijn plek. Nu even wat meer uitgepakt, want we willen hier een paar dagen blijven. We hebben een trial geocaches rond de Worthersee. Niet zo heel ver hier vandaan. Deze gaan we op de fiets doen. Nadat we ons aangemeld hadden(ZONDER CORRANABEWIJS EN MONDKAPJE)even een wijntje bij de caravan genomen.  De thuis gemaakte Miehoen warm gemaakt en heerlijk gegeten. De regels zijn hier heel soepel, verschil met Duitsland. Wat ook een groot verschil is, zijn de benzine prijzen. Dachten we in Duitsland al goed wat minder te betalen. Zo'n €1,54 zien we hier in Oostenrijk de literprijzen nog lager €1,24. Waarom in Nederland dan zo hoog? Kwartje van Kok zijn nu wel 3 kwartjes van Kok. Beetje gaar van het autorijden gaan we weer op tijd naar bed.

29 augustus 2021,

Erg koud geweest vannacht, gelukkig hebben we extra slaapzak mee om over dekbed te leggen. We weten uit ervaring dat de nachten behoorlijk koud kunnen zijn in Oostenrijk. Vanmorgen heeft Peter eerst even verse broodjes gehaald, voordat deze op waren. Er waren zoveel overnachters. Dit had te maken met de file voor de Duitse grens. Of je nou uren in de file voor de grens staat of je plak nog een  nachtje extra aan je vakantie vast. Heerlijk ontbeten met verse broodjes. Om 09.00 zaten we al op de fiets richting Villach Centrum. De camping ligt vrij hoog, dus we hadden er behoorlijk de vaart in. In Villach 2 leuke adventure labcaches gedaan. Met een vraag een beetje lopen sukkelen. Uiteindelijk toch het goede antwoord kunnen vinden. Gelukkig is er Google translate. Ook nog 2 gewone caches gepakt en nog een bonus van een adventure cache. Zo tegen half 2 weer terug naar de camping. Wat fijn dat we e-bike hebben. Dat maakt de tocht naar boven toch wat eenvoudiger. Vanmiddag even onze rust gepakt. Vanavond in campingrestaurant gegeten. Allebei een wienerschnitzel met patat. Door een bekende van ons op deze camping weer helemaal bij gepraat. Over het wel en wee van camping Gerli. We kwamen hier al toen de kinderen klein waren.  Doordat we weggewaaid en geregend  waren in toen nog Joegoslavië hier terecht gekomen. In al die jaren is er hier niet veel veranderd. Wel heel veel verouderd. Zwembad is nog maar de helft van wat het toen was. En dit jaar helemaal niet meer in gebruik geweest. Voor ons is het een prima uitgangspunt om in de mooie omgeving te kijken. En te Geocachen. Het weer was vandaag niet echt slecht. Een paar druppels regen en redelijk wat zon. Vanmorgen op de fiets wel fris, en vanavond koelde het ook snel af.

30 augustus 2021,

Vanmorgen zoals gewoonlijk weer aan de havermout. Lekker vertrouwd. We hebben nog steeds het plan om de fietstrial om de Worthersee te gaan doen. Voor vandaag waren de weersvoorspellingen niet goed genoeg. Peter had wat geocache in de GPS gezet om die te gaan zoeken in Slovenië. De eerste was op Wurssenpas vlak bij het bunkermuseum (Joegoslavië oorlog) Hij moest ergens bij een oude tank liggen, helaas niet gevonden.  Het zag er allemaal niet zo fris uit, dan zijn we er snel klaar mee. Boven op de pas ligt de grens met Slovenië, we konden weer zo doorrijden. Wel was aan de Oostenrijkse kant de oude douanepostweerin gebruik. In Kransjka Gora onze 2e, snel gevonden. Bij een voormalig stationnetje.  Net voorbij Kransjka Goraonze 3e voor vandaag, bij een rivierbedding. We moesten een steenbok van brons op de foto zetten. Hier zijn we in vorige vakanties al diverse malen geweest. Je kon er heerlijk aan de rivier zitten. Nu is het erg toeristisch geworden.Kransjka Gora is een skigebied aan de rand van natuurgebied Triglav. Dit is een ontzettend mooi gebied. Er loopt een weg  doorheen die je steeds hoger de bergen in voert. Op verschillende  plekken even gestopt om vanhet uitzicht tegenieten. Langs deze weg omhoog kwamen bij onze 4e. Wat is geocachen dan toch mooi, we kwamen op een plek die we normaal gesproken voorbij zouden rijden. Over een hangbruggetje een smal pad naar een waterval. We hebben genoten van al dat moois. Dit was een earthcache, en hoefde alleen een foto te maken vanaf een bepaald punt. Toen de weg vervolgd richting Bovec. Een Adventure lab bracht ons in Bovec zelf. Konden daar de auto niet goed parkeren. Dus door richting camping via Italië. Voor de Italiaanse grens nog even een zijweg gepakt. En dat pakte echt goed uit. We kwamen terecht op de Mangrt Road. De hoogste weg in Slovenië.  Dit was een ontzettend mooie, wel een smalle, pas. We moesten voor deze pas betalen,maar was echt de moeite waard. Heel jammer alleen dat het zo bewolkt was. Het laatste deel van de pas was afgesloten vanwege vallend steen. Als we weer eens hier zijn,en het weer is mooier, gaan we deze route nog een keer rijden. We waren heel blij dat we nu een in en uit schakelbare 4wheeldrive hebben. Met dit soort ritten in ons achterhoofd hebben we daar bewust voor gekozen.  Zelfde weg weer terug en toen via Italië terug naar Oostenrijk. Ook hier geen grenscontrole. Vanavond in de caravan gegeten,  het is fris en regent zo af en toe.  We blijven nog even hier, hopen dat het weer wat opknapt. Voor morgen en overmorgen lijkt  het beter.

31 augustus 2021.

Na weer een koude nacht lijkt het vandaag een mooie dag te worden. Na het ontbijt en douchen de fietsen op de auto richting Ossiach. Eerst bij de lidl wat broodjes gekocht voor onderweg. In de buurt van Steindorf de slowtrail op de fiets gedaan. Erg leuk om deze te fietsen. Ook nog een stukje met de fiets in de hand moeten wandelen.  Halverwege nog wat andere caches opgepakt. Bijna aan het eind van de trail begon het te hozen. Gelukkig konden we schuilen. Na een minuut of 20 konden we weer verder. Na de laatste van de slowtrail, rondje om de Ossiachersee. We waren nog geen kwart rondje op weg toen het alweer begon te hozen. Gelukkig nu ook weer kunnen schuilen.  Dit keer in een bushokje. We zagen in de verte nog meer donkere luchten aankomen. We hebben besloten om terug te gaan. Het was inmiddels ook al half 4. Op de camping sprak Peter een oud campinggast die hier bij de inboedel hoort. En hand en spandiensten verricht. Peter heeft hem uitgenodigd om een biertje te drinken in restaurant. Claudia ook mee. Om tegen zessen maar te beslissen om daar ook maar te gaan eten. Half 8 vol en voldaan weer naar de caravan. Er waren hier trouwens maar een paar druppels gevallen.

1 september 2021

Vanmorgen  stonden we op meteen stralende zon, het was nog wel wat fris zo in de ochtend. Dus een mooie dag om het het rondje om Worthersee te gaan fietsen. Tussen twee dorpen in vonden we een prachtig parkeerplaatsje voor onze auto. Het is hier heel toeristisch dus ontkom je er niet aan om hier betaald te parkeren. Maar wij hadden mazzel. We waren lekker op tijd. De eerste cache snel gevonden. Al snel konden de jassen uit. In het plaatsje Velden was het al aardig druk. Je moet wel even wennen aan de soorten fietspaden hier. Vaak is het ook een wandelpad. Of je fietst op de weg die al slingerend naar boven of beneden gaan. Voor de caches moesten we dan weer aan de ene kant, dan weer aan de andere kant van de weg zijn. Dus goed opletten. We hadden dat al in de logjes van medecachers gelezen. Je ziet het meer wel steeds liggen, en af toe komt de weg of fietspad er langs. Tijdens een koffiepauze hebben we even de camping in Kroatië gebeld. Daar konden we tot 6 september terecht. Dat vinden wij te kort. Nog een andere camping gebeld, zat ook al vol. Sinds corona kun je niet zo makkelijk op de bonnefooi ergens naar toe.  We gaan liever niet naar van die grote campings. Iedereen is gaan kamperen haha. Dus de spoeling wordt dun. Niet zo veel vrije plekken meer. Dat merkten we in Nederland al, maar dus ook in andere landen. Na de ietwat teleurstelling zijn we nog even verder gegaan met ons rondje. Nog voor we op de helft waren,hadden we er genoeg van. Rondje om het meer wel afgemaakt, maar zonder te cachen. Bij elkaar zo 40 kilometer. Op de camping gebeld naar een kleine camping in Slovenië. Daar was nog plek. Dus vrijdag die kant op.  We hebben vandaag wat restjes opgemaakt. Dus morgen toch maar weer even boodschappen doen. O, ja, bij het zoeken van een cache achter een stroomkastje vonden we een telefoon. Claudia wilde hem laten liggen, maar Peter heeft hem toch mee genomen. En, hij doet het nog. Mark even ingeschakeld, die kan er wel wat mee haha.

2 september 2021,

We stonden weer op met een stralende zon. Heerlijk om zo wakker te worden. Na alle ochtendrituelen zijn weer op pad gegaan. Fietsen  achter op de auto. Hier ongeveer 8 km vandaan  in de buurt van Gratschach een oude ruïne op een hoge berg. Burg Landskron. Hier is ook een labcache die stond op ons programma. Daarna nog een labcache bij de Faakersee die op de fahrrad moet. Aan de voet van berg moesten parkeergeld betalen en werd de slagboom geopend. Er waren verschillende parkeerplekken. Best groot, maar ook heel vol. De auto geparkeerd en op naar boven, een hele steile bergen op. Gelukkig had Claudia haar Nordic Walkingstokken mee. Het was nog een hele inspanning om boven bij de ruïne te komen. Niet zo zeer om de weg, die was prima, maar echt ontzettend steil. Boven aangekomen de telefoon aan om met de labcache te beginnen. Tot onze verbazing lag de begin cache beneden aan de berg. En je moest daar beginnen om verder te kunnen. Normaal is het zo dat je de labs in verschillende volgorde kunnen pakken. Deze niet dus. Eerst maar de hele burcht bekeken en bedacht wat we gingen doen. Besloten om eerst weer naar beneden te lopen. Daar de 1e gepakt. Toen weer richting burcht. Onderweg nog even een zijweggetje naar beneden de wijngaard in voor een vraag. Weer terug naar boven. Daar de andere kunnen traceren, de laatste lag in het kapelletje van de burcht. Al met al zijn we er een paar uur mee zoet geweest, maar hebben ontzettend genoten. Weer een stukje geschiedenis. We hebben onze dagelijkse stappen wel weer gehad vandaag. De labcache bij Faakersee hebben we niet meer gedaan. Tegen 16.00 weer terug op de camping. Lekker in de zon gezeten. Vanavond heeft Claudia voor 2 dagen gekookt, zodat we morgenavond als we aankomen in Prebold Slovenië niet hoeven te koken. Of op zoek te gaan, naar restaurant.

3 september 2021

Vandaag met mooi weer vertrokken om half 10 uit Villach. Goede reis gehad. Niet veel op onthoud. Bij de Karawankentunnel zo'n 5 minuten. Bij de grens weer zo door kunnen rijden. Niks geen controle. Om half 1 kwamen we hier aan op de camping in Prebold. We konden zo een plek uitzoeken. Vanmorgen waren er 2 kampeerders vertrokken. We hebben voor nu het rijk alleen. We werden hartelijk ontvangen. Ook hier geen moeilijk gedoe met mondkapje. Het zwembad was nog gevuld. De eigenaar vertelde dat het water koud was. Hij verwarmde het niet voor een enkeling. Dat kunnen wij ons voorstellen. 's Nachts is het hier 8 graden, dus koelt het water behoorlijk af. Nadat we ons geïnstalleerd  hadden eerst even een broodje gegeten, toen is Claudia lekker gaan zwemmen haha. Eindelijk na 9 weken mocht ze dat weer. Brrr best wel koud. Maar toch wel even lekker. Morgen weer😉 Verder vandaag een rustdag. Lekker in de zon gezeten, kijken wat we morgen kunnen gaan doen. Plan is gewijzigd, dus daar moeten we ook het geocachen op aanpassen. Wat blij  dat dit een wereldwijd spel is.

4 september 2021

Vanmorgen eerst op pad met de fiets het dorpje in,  Even zorgen dat we genoeg te eten hebben dit weekend. Het is een klein dorp met een supermarkt. Toch alles kunnen kopen wat we nodig hadden. De eigenaars van deze camping zijn erg aardig. Er wonen bij elkaar 4 generaties op dit terrein. Oma woont naast zoon en schoondochter in haar eigen appartementje. Zag haar vanmorgen haar kleedje nog zelf uitkloppen. Dochter woont met haar man, die ook meewerkt op de camping in een mooi huis, Bij de entree van de camping. Samen met 2 dochters. Boven hun huis wat appartementjes die je kunt huren. Boven het toiletgebouw ook nog wat appartementje. Dan is er nog een oud knijppie heel leuk daar zit de receptie en kun je ook wat drinken. Alles ziet er super netjes en schoon uit. Heerlijk. Na de boodschappen zijn we weer op de fiets gestapt om wat geocachen te doen in Mozinje. Een middel groot plaatsje aan een rivier. Om daar te komen moesten we wel 20 kilometer afleggen langs een drukke 70 km weg, je raak er aan gewend. Nederland heeft echt een goed fietspaden netwerk. In Mozinje zelf een mooie route langs de rivier Savinja. Onderweg zagen we vissers met waadpak in de stromende rivierstaan te vissen. Helaas hebben we de bonus niet kunnen pakken van deze trial we misten we een paar letters voor het coördinaat te kunnen bepalen. Weer terug langs de 70 km weg. Bij elkaar 44 km afgelegd. Het weer is grandioos. Terug op de camping even een plons in het ijskoude zwembad genomen. Daarna even een biertje gedronken bij het knijppie. De schoonzoon vertelde ons dat het hier dit jaar erg rustig was, in tegenstelling tot Kroatië.  Het is nog nooit zo druk in het naseizoen in Kroatië geweest. Het is koelt hier 's avonds behoorlijk af. In de winter is het hier 20 graden onder nul, en ligt er vaak zo'n 50 cm. Sneeuw. Samen even het eten gekookt. Peter het vlees opeen grillplaat, Claudia de groente en aardappelen gedaan. Al met al weer een heerlijke dag

5 September 2021

Heerlijk gefietst naar Zălec een middelgroot dorp ongeveer 8 km van onze de camping. Even bij de bierfontein wezen kijken. Hier zijn we een jaar of 4 ook al eens geweest. Ontzettend leuk. Toendertijd kocht je voor €8,00 een grote bierpul daar zit een chip in. Dan kun je langs de verschillende bierpompen  gaan om een zelf een biertje te tappen. Zălec staat bekend om zijn hopteelt. Er zijn verschillende kleine bierbrouwerijen. Voor vandaag hebben we alleen een ijsje gekocht, onze eerste deze vakantie. We zijn van plan om deze week nog een keer naar Zälec te fietsen en dan de plaatselijke biertjes te proeven bij de bierfontein. Vanmiddag om 3 uur heeft Peter de formule 1  voor het eerst in Zandvoort weer, zitten kijken op de laptop. Daarom niet teveel andere dingen op het programma. Max Verstappen kwam als winnaar uit de bus. Vanavond in heeft Peter pannenkoeken gebakken, Claudia had een salade voor zichzelf gemaakt.

6 september 2021

Vandaag een mooie rit met de auto gemaakt. We hadden wel wat geocaches op ons lijstje staan, maar daar hebben er niet veel van gepakt. Doordat er een weg afgesloten was, navigeerde Claudia een omweg die best wel spannend werd. Ook wel heel mooi. En spannend. Hoe hoger we kwamen hoe slechter de weg (pad) werd. Peter heeft de 4 wheel drive ingeschakeld, anders hadden we er blijven steken. Er sprongen eerst 3 reeën  over de weg. Toen Claudia net gestopt was met filmen sprongen er 2 berggeiten voor de auto langs. Jammer niet op de film. Toen we boven waren even een broodje gegeten en koffie gedronken.  Het was daar zo ontzettend stil. Toen de berg weer af. We hebben ontzettend genoten. Toen nog even boodschappen gedaan in Zălec. Terug op de camping lekker even in privé bad geplonst. Daarna even een biertje gehaald in  het knijppie. Vanavond lekker gegeten, snijbonen, aardappelen en kippendij filet. Vanavond doen we weer en spelletje Skip-Bo samen.

7 september2021,

Het plan voor  vandaag was, om weer over de berg richting Trbovlje te gaan. We hadden wat caches op papier die ons wel heel leuk leken. Ook 1 labcache in Sevnici. Het weer was weer heerlijk. De eerste cache in een park (Europark) was snel gevonden.  Heel mooi groot park waar van alles mogelijk was. Hardlopen, wandelen spelen en sporttoestelen. En wat hier vooral opvalt in Slovenië  zijn de dixie's (toiletten) die hier overal geplaatst zijn. Slovenië is een mooi schoon land. Met heel vriendelijke bewoners. De 2 cache vonden we in een wagonnetje van wat ooit de kolenmijnen  waren. We komen hier veel oude treintjes en de wagonnetjes tegen. Ook de ingangen van de kolenmijnen zijn nog duidelijk te herkennen. Het wordt als een soort erfgoed keurig onderhouden en in stand gehouden. De 3e cache was boven op een berg bij een oud kerkje. Heelveel zwaluwen rondom de kerk. De weg daar heen was weer erg steil. De cache hadden we snel gevonden. Claudia zag dat je door kon rijden en dan weer op de weg terecht kwam waar we vandaan kwamen. We moesten dan wel dwars door een schuur heen. We konden ook wel verder, maar toen kwamen we nog zo'n schuur tegen waar je door heen kunt rijden. Toen begonnen we toch wel wat te twijfelen. Er kwamen uit het woonhuis  een vrouw en man naar buiten. We stapten toen maar beleefd uit en vroegen of ze Engels spraken. We wilden ze vragen of we door mochten rijden. Helaas spraken zij geen Engels en ook geen Duits, maar hun zoon wel, die werd ook meteen opgehaald. Die vertelde ons dat we door die open schuur konden rijden langs de silo, en dan rechts naar beneden, dan kwamen we weer op de asfaltweg. Hij vroeg wat we met GPS deden. Een beetje uitgelegd. In Slovenië leeft het geo cachen nog niet zo als in Nederland. De Slovenen zijn ontzettend vriendelijk. De 4e cache was bij een museum van de kolenmijnen daar was ook een schachttoren. Nadat we deze  gevonden hadden op naar de 5e en laatste voor vandaag. Dat was bij een ruïne. Hier hebben we wel even moeten zoeken.  Maar het was de moeite waard. We waren ondertussen al een paar uur zoet. Op naar de labcache inSevnica. Een plaats aan rivier de Sava. Het 1e antwoord hadden we snel, met dank aan Google translate. Het 2e antwoord ook moeiteloos. Bij het 3e antwoord bleven we steken. We moesten het 3e woord van een bord opgeven. Daar waar we op nul uitkwamen(binnenplaats van ministerie van financiën) konden we geen bord vinden. Helaas dan kun je ook niet verder. We zagen het kasteel waar we uiteindelijk terecht zouden moeten komen hoog op de berg liggen. We konden er zo ook heen natuurlijk, maar we zijn terug gelopen naar de auto. Morgen gaan we weer weg hier, naar Hongarije, we wilden nog tanken en de luifel inpakken. Al met al waren we al heel wat tijd kwijt met de 3e  van de Lab cache. Als je in deze buurt gaat geocachen gaat het niet om de kwantiteit, maar zeer zeker om de kwaliteit. Dit brengt je weer op hele mooie plekken. De brandstof prijzen in Slovenië zijn laag vergeleken met Nederland. We betaalden €1,269  per liter. Wat betreft de Coronaregels scheelt dit niet veel met Nederland. Heeft een kind in de klas corona(positief getest)dan gaat de hele klas thuis in quarantaine. Voor een week. Mondkapjes wel in winkels, maar wordt niet echt serieus  genomen. Winkel personeel heeft hem ergens onder kin hangen. Na het opruimen van de luifel weer even een biertje gedronken in het knijppie. Eigenaar en schoonzoon zaten televisie te kijken. E.K. volleybal. Slovenië tegen Bulgarije. Even gezellig zitten praten. Daarna de camping afgerekend, zodat we morgen zo kunnen vertrekken. Bij de caravan weer lekker gegeten.

8 september 2021,

Vanmorgen zijn we om 8.45 vertrokken richting Hongarije. In Slovenië  nog een paar baustelle gehad, daardoor wat langzaam aan rijdend verkeer. Ook voor Hongarije weer helemaal geen controles. Je kunt er zo binnen reizen. We hadden gister online al een tolvignet besteld. Je hebt hier geen fysiek vignet, maar je kenteken wordt geregistreerd. Het kost wat extra om het online te doen, maar wel een gemak. Je hoeft dan niet bij een pompstation met je kenteken je te laten registreren. We kwamen rond 13.00 aan op camping Het Koetshuis in Somogygezski. Het is een voor ons bekende camping. We zijn hier al drie keer eerder geweest. Werden allerhartelijkst ontvangen door André de eigenaar. We hadden van te voren al kontakt gehad. Je kunt hier op sommige dagen mee eten. Zo ook vandaag. Nadat we een welkomst drankje had de  gedronken op zoek naar een plekje. Ook hier weer keus genoeg. Er staan 2 grote Duitse campers op het 1e terras met nog een Nederlandse caravan. Op het 3e terras staat een volkswagencampertje uit Nederland. Wij hebben een plekje genomen op het 2e terras, niet ver van toiletgebouw. Er zijn bij elkaar 5 terrassen. De campingeigenaar is een Nederlander. Heeft deze camping eigenhandig opgebouwd met zijn toenmalige Nederlandse vriendin. Die was toendertijd veel in Nederland, zij had daar een goede baan. Inmiddels heeft André een nieuwe relatie met een Hongaarse. ZIJ hebben samen een dochter Bella van nu 3 jaar. We hadden de boel zo weer staan, met luifel erop. Het is hier erg droog en warm. Gelukkig  staat  er een windje. Om 6 uur konden we aan tafel, Melinda de vriendin van André had voor alle gasten gekookt. Het menu bestond uit varkensvlees, aardappelpuree, rijst met doperwtjes en een salade van geraspte wortel met augurk en appel. Met daar doorheen een saus van mayonaise, kwark en mosterd. Groente erg karig. Toe hadden we een kastanjepuree met slagroom. Erg zoet maar lekker. Het gemak dat je niet zelf hoeft te koken en af te wassen. Ik geloof dat je er €5.00 per persoon voor betaald. Exclusief drankje. We hadden vanmiddag al een grote bak met fruit en yoghurt op, dus onze vitaminen grotendeels wel binnen hoop ik. Lekker zitten kletsen met mede kampeerders, iedereen op de camping at mee. Tegen achten weer terug naar caravan het is snel donker en koelt dan ook erg af. We hebben een geoccahe trail gevonden van bijna 300 caches. Peter heeft er 100 van in de GPS gezet. Claudia is de hints gaan noteren. We moeten even uitzoeken waar we de auto neer zetten, zodat we de caches met de fiets kunnen doen. We hebben daarna nog even een spelletje Skip-Bo gespeeld.

9 september 2021

Vandaag ziet het er weer prachtig uit, mooie blauwe hemel. Nog wel wat frisjes in de schaduw. Peter heeft even een paar broodjes gehaald. Naast de camping is een klein winkeltje die broodjes verkoopt.  Na ontbijt en douchen fietsen op de auto en op naar Karad. Nadat we de auto geparkeerd hadden  bij nr. 21 van de trial zijn we eerst naar nr.1 gefietst. Een rustige mooie weg. Met wel wat heuvels. De caches lagen meest aan de kant van de weg. Maar dan moest je eerst over een gootje heen springen en dan nog het talud opklimmen. Hoop geklim en geklauter dus. Allebei kwamen we tot de conclusie dat we hier niets aan vonden. Dus weer terug naar de auto gefietst. Al met al zo'n 12 stuks gepakt. Onderweg naar de auto nog even op een bankje bij een begraafplaats ons broodje gegeten. Op de hoofdweg naar Somogygezski heb je een stuk muziekweg. Toen we hier gister naar toe reden hebben we die gemist, want de TomTom laat je een weg eerder afslaan. Vandaag dus over heen  gereden. Als je met ongeveer 80 kilometer over de streep rijd, die op de weg liggen, krijg je een deuntje te horen. Heel leuk. Het is voor ons niet nieuw, we hebben dit al eerder gezien. In Friesland had je ook zo'n stuk weg. Deze hebben ze weggehaald vanwege de overlast voor bewoners. Op de camping weer een bak fruit met yoghurt genomen. En heerlijk van de zon en de rust genoten. Vanavond om 6 uur konden we weer aanschuiven bij de rest van de gasten. Melissa had weer heerlijk gekookt. Pasta en nog ander soort noedels met een heerlijke saus van paprika, ui, tomaat en worst.  Ik ben vergeten hoe ze dit noemen. Maar het smaakte weer goed. Wijntje en biertje erbij. Heel gezellig.

10 september 2021,

Vanmorgen eerst wat shirtjes op de hand gewassen, het is hier zo droog. Met een windje en volop zon gaat dat goed. Daarna zijn we richting Kaposvar gereden. Een redelijk grote stad. Aan de rand daarvan heb je een Lidl. We hadden niet heel veel nodig, want we eten elke dag op de camping mee. Wat melk voor de havermout, fruit, yoghurt en 6 liter water. We drinken hier geen water uit de kraan. We gebruiken wel kraanwater om koffie te zetten. Na de lunch zijn we op de fiets gestapt om richting Kaposvar te fietsen en dan niet via de gewone weg naast de nieuwe weg nr. 67  maar over een karrenspoor. Omdat hier al een poos erg droog is, is dat goed te doen. Wel goed opletten dat je niet van het pad raakt. Door dat pad te volgen kwamen  we in het Desedadalpark. Dit is mooi educatief park. Rondom een meer. Je kunt hier goed wandelen en onderweg kom je borden tegen van de planten, bomen en dieren die hier leven. Ook wat kunstwerken. Hier in dit park hebben we 3 caches kunnen vinden. Terug hebben we een gewone weg genomen. Dit is een ventweg naast nr.67. Terug op de camping meteen maar onder de douche, er kwam modder  van ons af. Doordat we ingesmeerd zijn met zonnebrandcrème blijft de stof behoorlijk aan je plakken. Daarna konden we weer aanschuiven aan tafel op de camping. Vandaag stonden er gebakken aardappels met spek en ui op het menu. Eenvoudig maar lekker na zo'n hele dag in de buitenlucht.

11 september,

Vandaag op pad om naar de Hari  Krishna te gaan. Met de fiets over een karrenspoor is het niet al te ver weg. We hebben een poging gewaagd het op de fiets te doen, maar helaas moesten we dit op geven. Op een gegeven moment was het zo dicht gegroeid, waarschijnlijk omdat het nooit meer gebruikt werd, dat we niet verder konden. Weer terug gegaan en de auto gepakt. Maar dan is het over de weg toch nog een kilometer of 20. En ook dan ga je een stuk over de onverharde weg. Bij de ingang van het hele grote complex betaald je wel entreegeld. Zo'n 4 euro per persoon.  Alles zag er tiptop uit. Keurig verzorgd. De Krishna bij de ingang straalde een al rust uit. We kregen een platte grond mee van het terrein en voor ieder een koekje. De commune van de Krishna bedruipen  zichzelf. Het heeft een Hindoeïstische inslag. Ze zijn vegetarisch en gebruiken geen drugs, alcohol en roken niet. Wel gebruiken ze de melk van de koe en eten ook kaas. Op weg naar de boerderij kwamen we langs de school. Ze hebbenhun eigen school. We troffen het dat bij de boerderij, waar de koeien heerlijk buiten liepen  er in de schuur net een Krishna aan het melken was. Daarna gingen we naar de tuinen, waar ook kassen waren. We kwamen in gesprek met de Krisna die daar aan het werk was. Alles werd ons rustig uitgelegd. Wat er voor gewassen stonden. We konden alles in het Engels vragen en kregen overal antwoord op. Het wordt je allemaal zo rustig en vriendelijk verteld, dat je daar zelf ook helemaal rustig van wordt. Daarna richting de Tempel. Daar was een restaurantje bij waar je wat kon eten en drinken. Bij de ingang van Tempel stond ook weer een Krishna die uitleg gaf. Helaas was er voor vandaag geen  groep voor Engelstalige om rond geleid te worden. Maar hij zou zij best doen om onze vragen te beantwoorden.  Hij moest ondertussen ook andere bezoekers verwelkomen. We hebben onze schoenen  uitgetrokken en zijn tempel ingegaan om hem te bekijken. De Krishna vertelde ons dat we ook foto's mochten maken. Bij de Tempel was ook een winkeltje waar je het een en ander kon kopen. Wat we ook gedaan hebben. De ongetrouwde Krishna mannen dragen oranje kledij en de getrouwde wit. Vrouwen dragen een sari in mooie kleuren. Als de vrouw getrouwd is, heeft zij een rode stip op haar voorhoofd. Dus degene die Claudia in Amsterdam vroeger tegen kwam, waren meestal ongetrouwde mannen. De manier van leven heeft ontzettend veel indruk op ons gemaakt. Zo rustig, gemoedelijke sfeertje. Vanavond weer met de pot meegegeten, dit keer was het kip met daarbij aardappelen.  Door de aardappelen zat platte peterselie. Geen groente verder. Vanavond was er alleen nog een Belgisch echtpaar die ook mee at. De eigenaren hadden ook een vriendin die mee at. Zo wisselt het elke dag af, tot nu hebben alle overnachters altijd allemaal meegegeten. Vandaag geen caches.

12 september 2021,

Vanmorgen moest eerst Claudia haar fietsband geplakt worden voordat we op pad konden. Die stond dus helemaal leeg. Toen de fietsen op de auto op weg naar het Balatonmeer. We willen een labcache doen in het plaatsje Kesthely. Dit plaatsje ligt direct aan het Balatonmeer. Is een mooi historisch stadje. Maar ook heel toeristisch. Was een leuke labcache langs bijzondere beelden en plekken. Zo kwamen we ook langs een kasteel waar een museum in gevestigd was. Met een hele mooie tuin. Leuk om te doen. Bij de 3e vraag kostte het ons wat hoofdbrekens, maar uiteindelijk toch gelukt. Het was een erg warme dag vandaag. Vanavond kregen we vooraf een fruit soepje, was erg lekker. Het leek een beetje op bowl. Daarna een zigeunerschnitzel met patat. Vandaag waren de Belgen er nog deze trekken morgen weer verder.

13 september2021,

Het stukje dat ik over deze dag had geschreven, heb ik per ongeluk niet opgeslagen, Helaas moet ik het dus opnieuw doen. We zijn vanmorgen op de (De 13e dus)fiets gestapt richting Kaposvar. Weer over het karrenspoor. Vlak voor Kaposvar heb je een gebied dat heet Deseda, dit is een mooi recreatie gebied. Het bestaat uit een groot meer, daarom heen loopt een mooi fietspad. Er is van alles wat je daar kunt doen, wandelen, vissen, bootje varen en verschillende speelplaatsen. En heel veel natuur. Met ook dat educatieve bos waar we al eerder geweest waren. Bij een uitkijktoren ligt een cache, een aantal jaar geleden hebben wij daar ook al lopen zoeken, maar niet kunnen vinden. Toen wij er nu aan kwamen met de fiets, waren ze druk bezig de toren op te knappen. Er stond een generators te draaien. Boven in de toren waren 2 man druk aan het schuren. Trap zelf was afgezet met rood wit lint. Peter is toch even gaan voelen onder de 1e trede, en warempel daar zat hij. Waarom we hem de vorige keer niet hadden gevonden??? Er begon daar ook een Adventure labcache. Helaas konden we het antwoord niet vinden, vanwege het restaureren was ook het info materiaal weggehaald. (Thuis heeft Peter het antwoord alsnog gevonden)We hebben verder heerlijk om het meer gefietst. Bij Meryne hebben we bij de muzikale weg ook nog een cache gepakt. Nog even staan luisteren, heel leuk als de auto's over de streepjes rijden en dan het melodietje te horen. We hebben er een filmpje van gemaakt, maar zijn er nog niet achter hoe we een video kunnen oploaden op deze site. Toen we weer terug waren op de camping wee een lekkere bak fruit met yogurt gegeten. Vanavond hebben we weer gegeten wat de pot schaft. Deze keer een ovenschotel met aardappelen worst en ei. Avond weer afgesloten met een spelletje Skip-Bo

14 september 2021,

Even op pad met de auto naar Kaposvar, om wat boodschappen te doen voor onderweg. Havermout, yoghurt en fruit. Fles Hongaarse wijn en vitamine C. In Meryne een dorp naast Somogygeszty even geld gepind om de camping te betalen. Vannacht is het beslist niet koud geweest. Eerder warm, we merkten dat gisteravond al, toen het donker werd zo tegen 8 uur, koelde het niet snel af. Na de boodschappen heeft Peter de luifel vast ingepakt. Alles lekker kurkdroog opgeborgen. Na ons broodje, nog lekker wat zitten lezen. Hier in Hongarije gaan de kinderen met 3 jaar al naar school. Als zij 's morgens op school komen krijgen ze een boterham, tussen de middag krijgen ze warm eten. Na het eten gaan zij even slapen en krijgen dan eigenlijk voordat ze naar huis gaan nog een sandwich. Dit gebeurd natuurlijk niet voor niets, er is nog steeds veel armoede. Kinderen die zonder eten naar school gaan. Er wordt van de ouders een bijdrage gevraagd naar inkomen. Hoewel de armoede de laatste jaren steeds minder wordt. Wel goed geregeld hier. De wegen worden ook steeds beter. Vanwege de kleine prikvliegjes zijn we tegen 4 uur in de kantine gaan zitten. Daar was het ook wat koeler. Tot na het eten (varkensvlees met patat) zijn we daar gebleven. We hebben de camping vast afgerekend, want we willen morgen op tijd vertrekken. Morgen wordt het ook weer warm, is de verwachting. We hebben het hier erg naar ons zin gehad. Nadat Peter eergister gevraagd heeft, om het niet over Corona te hebben is verdere discussie ook uitgebleven. Het ging teveel over Corona, en de meningen van iedereen. Vanavond weer een spelletje Skip-Bo.

15 september 2021

Vanmorgen waren we al om 7.15 op pad, aan de terugreis begonnen. Het is erg warm, daarom op tijd weg. Uitgezwaaid door André en Melinda de camping eigenaren. We hebben een heerlijke week hier gehad. We wilden in de eerste instantië op een camping in Spitttal am Phyrn gaan staan. Toch maar besloten nog een stukje door te rijden en een camping in Duitsland opgezocht. Bij Passau. Voordat we Hongarije uit waren hebben de laatste forinten nog even op gemaakt aan benzine. Nu alleen nog wat muntgeld over. De reis ging lekker geen oponthoud gehad. Bij de Hongaarse/Oostenrijkse grens paspoortcontrole plus dat we onze QR code moesten laten zien. Maar dat stelde niks voor, Claudia had geen bereik met haar telefoon, dus kon hem niet laten zien. Bij Peter keken ze inderdaad naar de QR code. Maar niet naar de informatie. Stelt dus echt niets voor. Toen we bij de camping bij Passau aankwamen melden we ons bij de receptie, of wat ervoor door moest gaan. Wij vroegen een plek voor 1 nacht. Er werd ons kortaf gevraagd we ook stroom wilde. Ja, dus. Dat was dus 35 euro voor 1 nacht. Moesten zelf maar ergens een plekje zoeken. Werd helemaal niet naar campingcard ofzo gevraagd, echt helemaal niets. Geen naam niets, niets!!!!! Het is waarschijnlijk een echte doorreis camping. Het eerste plekje wat we vonden liep zo scheef af, dat we verder zijn gaan zoeken. Een iets beter plekje. Ook wel heel scheef. Toen we probeerden onze caravan waterpas te zetten begon het ook nog te regenen. Buurman met camper vertelde ons dat er geen stroom op die plek was. Kapot dus. Hij had het uit een schakelkast vandaan. Gelukkig hebben we een erg lang snoer en konden een stuk verderop onze stekker er in pluggen. Maar ons humeur werd steeds minder. Toen even gaan ontdekken waar de w.c.'s en douches waren. Helemaal voorin bij de ingang. En wij staan helemaal achter op de camping. Dat wordt dus gebruik maken van onze toiletemmer als we er vannacht uit moeten. We wilden alvast de tank volgooien, Peter vroeg aan de eigenaar waar de dichtstbijzijnde pomp was. Pfff, rechts richting Passau op ongeveer 4km. Deze camping is geen aanrader. Toen we terug kwamen heeft Claudia een hapje eten gemaakt. We hadden nog een pot Mexicaanse bonenschotel. Nog wat spek ui en paprika er door gebakken,  heerlijk. Meer vitamine dan dat we de hele week gehad hebben. We sluiten de avond weer af met een spelletje skip-Bo.

16 september 2021,

Vannacht heeft het hier geregend, maar we hoeven niet bang te dat de camping overstroomd hier in het Donaudal. Dat staat tenminste op de website van deze camping. Toen we wakker werden zijn we direct gaan douchen. Niet alles is negatief van deze camping. Wat betreft sanitair toch wel een voldoende haha. Na ontbijt, zijn we om kwart voor 9 vertrokken naar Bettingen, dit plaatsje ligt net onder Wurzburg. Onderweg best wel de nodige regen, dus niet veel gestopt. We dachten er zelfs aan om door te rijden naar huis. Toch niet gedaan. Toen we op deze camping aan de Main aankwamen scheen er weer een zonnetje. Om 14.00 ko den we ons aanmelden. Met mondkapje naar binnen en QR app. In de aanslag. Claudia had weer geen verbinding . Dus kon ze weer haar QR code niet laten zien. Was ook niet nodig, want ze hadden de gegevens van 3 weken geleden nog. Nadat we ons ingeschreven HADDEN  zijn we met de auto naar Wertheim gereden. Daar even getankt en wat broodjes voor morgen onderweg. Nog even zitten lezen, ondertussen  liep het veld voor voortrekkers behoorlijk vol. Om 18.00 uur naar het restaurantje. We hadden een tafel gereserveerd. Peter heeft een schnitzel met zwiebeln besteld en Claudia pannen gyros met koolsalade en zaziki. Daarbij zat nog frites. Het smaakte prima. We wilden afrekenen, de dame die terug zou komen  met het pinapparaat was ons waarschijnlijk vergeten.  Wachten en nog even wachten, toen maar naar de bar gestapt en iemand daar aangesproken, dat we met pin wilden betalen. Oeps er werd onderop gewezen dat we ons mondkapje op moesten doen. Claudia had dit niet door, en Peter dacht laat maar. Claudia met haar pinpas door het apparaat. Jeetje deed hij het weer niet. Andere pas ook niet. Nou ja, eerst in het begin  van de reis in dit dorp bij de benzinepomp ook al niet. VREEMD!!!! Toen maar contant betaald. De pinpassen hadden de hele vakantie gewerkt en nu weer niet hier in Bettingen. Dus het lag toch niet aan het pinapparaat van de benzinepomp. Terug in de caravan op internet gaan zoeken. We hebben ontdekte er aan de hand is. Je hebt op je pinpas het Maestro logo of Vpay logo. Maestro wordt overal geaccepteerd Vpay niet overal. We ontdekten dat Op allebei de rekeningen waar Claudia een pas van heeft het Vpay logo staat. Peter heeft op zijn pas van de zelfde rekening wel het Maestro logo. Die had dus wel kunnen pinnen. Maar ja, Peter is van het autorijden en Claudia van het betalen. Mysterie is nu waarschijnlijk opgelost. Maandag meteen de bank bellen. Claudia moet andere passen. We hebben nog een spelletje Skip-Bo gedaan en gaan slapen.

17 september 2021,

We konden gisteravond de slaap niet meteen vatten. Er stonden achter ons twee Duitse camperaars, en die hadden elkaar helemaal gevonden. Ze hadden namelijk precies de zelfde camper. Daar werd 's avonds nog lang over door gepraat. Zeker tot half 12. We werden om half 7 wakker. Gedoucht,  ontbeten en om 8.15 reden we de camping af.  Het was een beetje mistig, maar klaarde al snel op. Een lekker zonnetje erbij. Bij de éérste sanitaire stop meteen een bakkie koffie gedronken. Er waren veel baustelle, en vooral voor Frankfurt wat files en langzaam rijdend verkeer. Voordat we de grens met Nederland zouden passeren wilden we eerst nog tanken. Niet aan de snelweg. Dat was even zoeken. Maar uiteindelijk gelukt. Ook op veel parkeerplaatsen was het behoorlijk druk. Bij Nijmegen zijn we de grens van Nederland gepasseerd en niks geen controle. Dus al met al is reizen in deze tijd goed te doen. Mits je een corona app hebt. De camping in Bettingen vroeg er om. En bij de Hongaarse/Oostenrijkse grens. Maar bij die grens vroegen ze het wel, maar keken er niet naar.  Mondkapjes in Duitsland, bij de ene camping wel andere niet, winkels of tankstations zijn ook niet eenduidig. Oostenrijk op de camping wordt er niets gevraagd en ook geen mondkapjes, wel in de winkels. Slovenië wel mondkapjes in de winkels, op de camping wordt verder ook niets gevraagd. Maar ook daar wordt er maar wat gedaan.  Hongarije eigenlijk helemaal niets.  Sommige winkels mondkapje. Bij de Hari Krishna echt helemaal niets. Héérlijk, je wordt daar helemaal zen  haha. In Nederland ook de nodige files gehad. We reden ook in de vrijdag spits. Om 18.00 weer lekker thuis.